En personlig heldag…

11084 (1)

11085 (2)

11086 (3)

Igår hade jag en ny heldagskurs, denna gång med Mårten. Inriktningen på heldagen var mot symboliken, att kunna arbeta fram bilder med ett symboliskt innehåll mer än det klassiskt motiviska. Ett av bildbegreppen inom området, Animi symbolica, var en central ingång. Dessutom berörde vi sådana viktiga moment som att framkalla en starkare kontakt genom taktila egenskaper, men också hur vi gick genom Mårtens egna personliga drag för att hitta ett tydliga fingeravtryck i hans bildskapande.

Dagen började i gryningen med rådjur, vildsvin och harar. Det blev inga älgar denna gång, kanske på grund av att älgjakten börjat… Därefter drog vi via Tunarp och Margreteholm mot Ryfors gammelskog. Ingången var denna gång att hitta en direkt personlig koppling i skogsbilderna, mer än rena skogsbilder.

Dagen avrundades med stor experimentlusta i skymningen vid ödegården Risa, allt medan fullmånen steg upp över landskapet.

(Bild 1 till 8 – Bilder från heldagen, 2016)

11087 (4)

11088 (5)

11089 (6)

11090 (7)

11091 (8)

9 reaktioner på ”En personlig heldag…

  1. Dessa heldagar låter så otroligt inspirerande och roliga, jag måste ju fråga om det krävs några förkunskaper eller särskild utrustning för en sån här dag? Vad bör jag kunna om det ska ge nåt? Hur säker på vad det är jag vill säga med mina bilder behöver jag vara?

    Och bilderna i detta inlägg, jag vet inte riktigt vad jag ska säga men de tilltalar mig nåt alldeles otroligt mycket.

  2. Det här var en fantastiskt lärorik heldag och jag tackar dig så mycket för allt lärorikt Terje! =)
    Med i ryggsäcken fick jag ännu mer saker att jobba med och det är fantastiskt att jag efter ett antal heldagar nu (ja det har ju blivit ett par genom åren) på något sätt alltid får med mig så mycket från dessa, som jag sedan kan fortsätta att jobba med. Att få fram det personliga i bilderna är tveklöst det sättet jag vill arbeta vidare på med mina bilder! 😉

    Vi hann med mycket den här dagen och hade dessutom roligt på slutet vid gården Risa…
    Återigen Terje, tusen tack för en riktigt lärorik dag och hälsa även Malin!

Lämna en kommentar