Animi symbolica…

10869 (1)

Jag är inne i en speciell fas i mitt fotograferande just för tillfället, en fas där jag arbetar efter begreppet ”animi symbolica”. Vilket på svenska betyder ungefär ”känslomässig symbolik”.

Bilder där motivet enbart är motiv, men bilderna är något helt annat. Bilder där jag helt ger plats för mina känslor och funderingar, helt i en symbolisk form.

Som denna bild från igår. En bild vid Mullsjön. Med vidvinkel. Infrarött. Blixt. Kamerarörelse. Lång slutartid. Ungefär så…

Men även så mycket mer, för de som vill se och fundera. Försjunka.

(Bild 1 – Känslor, 2016)

10 thoughts on “Animi symbolica…

  1. Mycket intressant sätt att jobba med bilder, tycker om att du jobbar tvärsemot tiden då bilder är en förbrukningsvara som du skrivit om. Sen vill jag säga att jag är så otroligt tacksam över din blogg och vad den ger mig.
    Tycker också att du och Malin verkar komma varandra närmare i ert sätt att förmedla era bilder, men där kan jag ha fel! Det kan ju bero på att jag följt er båda ett tag och därför ser likheterna och olikheterna tydligare.

    • Tack så mycket Lena! 🙂
      Ja, jag jobbar nog tvärsemot många – helt enkelt för att jag alltid fotograferar för min egen skull. Finns många likheter mellan mig och Malin, vi har faktiskt föreläst tillsammans om detta – och att vi är olika där många tror vi är lika, och lika där många tror vi är olika. Vi kan sitta i timmar och diskutera om bildskapandet, och har alltid något nytt att prata om. Att vi inspirerar varandra blir en självklarhet. 🙂

  2. Bra då kommer du utveckla naturfotografin mera än vad som är brukligt I Sverige jiust nu. Nu går i en rikting som jag har arbetat med under de senaste åren. Jag önskar dig lycka till och jag följer ditt resultat med spänning.

    Själv måste jag ha en känslomässig koppling till bilderna för att resultatet skall bli lyckat. Symboliken är en interlektuell del av konsten som kan vara svår att jobba in utan att känslan blir lidande och bildresulatet enbart blir en maner eller formellrt tråkig övningsbild. Lyckas man kombinera dessa motstridiga begräpp så kan reslultatet bli mycket lyckat och tillfredställande.

    • Jag tycker nog att det kan vara svårt att utveckla naturfotografin, den har nog med sig själv och sina traditioner. Men jag utvecklar mig själv och mitt eget bildtänkande, vilket är det viktigaste. 🙂

  3. Mycket intressant bildstil detta. Det vill jag gärna lära mig mer om! 😉
    Uttrycket är spännande med figuren som betraktar den brustna himlen. Riktigt spännande och fin näring till fantasin att arbeta med.

  4. Vilken spännande bild! Tänker på en knuten näve eller fackla där i hörnet, himlen som spricker upp, eller har brustit som Mårten skriver. Ser också det lilla huset, hemmet. En väldigt annorlunda och spännande bild. Ser fram emot fler bilder från dig i den här fasen, helt klart!

Kommentera

