En dimmig dag vid Ryfors…

(Dimma 1, 2013)

Idag har det varit riktigt tät dimma här i Mullsjö. Och dimma är oerhört vackert och ordentligt fotografiskt. Därför blev det en tur ut med kameran till Ryfors. Trodde även att det skulle vara mycket is längs vattenfallen, men senaste tidens mildväder hade fått nästan all is att töa bort.

Visar två bilder på samma motiv; en riktigt stor al som genom alla år med fotokurser här i Mullsjö blivit Sveriges mest fotograferade al… Redan sommaren 1991 hade jag de första fotokurserna här i Mullsjö, men det var först idag i den täta dimman som jag gjorde mina första bilder på den. Varför jag inte fotograferat den tidigare vet jag inte. Men bättre sent än aldrig, heter det ju…

Färgbilden gjorde jag med 130mm för att få fram det täta perspektivet. Den svartvita bilden gjorde jag med 30mm, och här skapade jag djupkänslan med snölinjerna i förgrunden.

(Dimma 2, 2013)