18 timmar i Mullsjönaturen…

(Häger, 2013)

(Flickslända, 2013)

(Döda kräftor, 2013)

(Knipa, 2013)

(Fälthare, 2013)

(Råget, 2013)

(Brandts fladdermus, 2013)

Igår hade jag en ny heldag, denna gång med Mårten. Vi började dagen redan kort efter 05 på morgonen och höll på fram emot kl 23 på kvällen. Det blev möten med häger, storlom, rådjur, fälthare, lärkfalk, mängder av trollsländor och flicksländor – och dagen avslutades med lite fladdermusfotografering. Vi pratade om landskapsfoto, att få näring till fantasin och att tänka helhet i bildskapandet. Var en tur till Trollsjön där vi möttes av en mindre trevlig syn. Det hade varit människor där som verkligen inte hade visat någon respekt för naturen. Döda kräftor låg lite varstans, infångade men sedan lämnade för att självdö, fiskhuvuden låg lite här och var, ett Marlboropaket låg och sken och överallt dessa cigarettfimpar. Tror det låg ett tjugotal filter och simmade vid stranden… Den fina strandvegetationen var nedtrampad både här och där, som om en bulldozer hade tagit sig fram… Inte alls någon trevlig syn!

Dagen som helhet blev både intensiv och trevlig och Mårten kände sig mycket nöjd efter 18 timmar i Mullsjönaturen. Visar några av bilderna jag gjorde igår.

9 reaktioner på ”18 timmar i Mullsjönaturen…

  1. En helt fantastisk bild på trollsländan! Blått öga mot en blå bakgrund och så det gröna fina strået som bryter snyggt mot det blå. Kan sitta och studera detta vackra djur (motiv) länge länge!

  2. Tack Micke och Ninna! 🙂
    Jag har inte polisanmält, men jag kommer prata med föreningen som sköter Trollsjön. Så att de kan gå vidare i ärendet.

  3. Har lämnat uppgifterna till några som har hand om fisket i Trollsjön.
    Tråkigt med vandaler i vår fina natur.

  4. Tack för det Ingemar! 🙂
    Jag skickade ett mejl till fiskeföreningen som sköter Trollsjön, så då har de fått höra om det från två håll. Bra! Håller med om att det är tråkigt med människor som inte kan sköta sig i naturen.

  5. Dessa heldagar har jag nu haft sedan 2007, tror jag det var. Och många har varit mycket nöjda. Du är välkommen Jan-Olov! 🙂

  6. Jag vill tacka för en fantastiskt spännande och lärorik heldag Terje!
    Hoppas att detta med kräftorna reder ut sig, det var verkligen ingen vacker syn vi möttes av där vid Trollsjön.

    Till dig som funderar på en heldag med Terje så kan jag bara rekommendera detta. Terje är en fantastik lärare och inspiratör!!!

Lämna en kommentar