Att vara en subjektiv naturfotograf…

(1)

Jag återkommer ofta till Ernst Haas, en av mina favoritfotografer. I bokhyllan står för närvarande tre av hans böcker, böcker jag ofta återkommer till. Hans bilder är balsam för själen – jag blir inspirerad och känner alltid en befrielse när jag tittar på hans bilder. En fotograf som gick sina egna vägar, som vågade följa sina egna övertygelser på vägen mot de egna bilderna.

Det är ingen tillfällighet att det just är ett citat av Ernst Haas som inleder filmen ”Terje” som visades på SVT nyligen. Ett citat som nog blivit ett av de viktigaste för mig och ett motto i min egen karriär som fotograf – ”Högsta formen av fotografering är att förvandla något från vad det är, till det jag vill det ska vara.”

För det är precis exakt så det är. Naturfotografi som ska fungera som en ren och oskyldig fotograferingsform, som ska vara dokumentär och stå för något äkta. Att det finns någon form av oskriven regel, en norm som naturbilderna måste uppfylla för att kunna klassificeras som naturfotografi. Annars är det ju inte naturfoto, säger många.

Fast de flesta naturbilder vi lyfter fram som bra exempel på ”äkta”, i verkligheten är allt annat än just det. Precis som i citatet från Ernst Haas, så är de bästa bilderna inget annat än en fotografs tolkning.

Vi väljer dock att fascineras av den naturfotografiska bilden; det fantastiska ljuset, den trolska stämningen, det dramatiska perspektivet – eller det fantastiskt omöjliga som fotografen lyckats fånga på bild. Vi kan inte tänka oss ett spännande filter, en avancerad dubbelexponering, ett häftigt vidvinkelobjektiv – eller en utfodringsplats där djuren över tid lärt sig att hämta mat på en mycket noggrant utvald och strategisk punkt.

(2)

Allt för att förstärka bildernas visuella värden eller att få bilder med fascinerande dramaturgi – för att sätta det på sin spets med sådan övertygelse att vi än mer ska fascineras av naturen.

Det är sällan vi ser bilder på den grå och vardagliga naturen, helt enkelt för att fotograferna förstått att den inte väcker lika starka reaktioner. Vi förstärker färgerna, vi ökar dramatiken i ljuset – och vi skyndar vidare till det nästa ultimata som ska övertyga publiken. En publik som gärna vill hänföras och underhållas – på samma sätt som i en fantastisk teaterföreställning, från en musikkonsert eller under en spännande långfilm.

Bra fotografi visar inte verkligheten, det är enbart en tolkning av den. Eller som de välkände norska fotograferna Jørn Bøhmer Olsen och Rolf Sørensen skrev i en artikel för trettio år sedan: ”Varför ska vi naturfotografer sträva så ingående efter att återge naturen som den är, när det likväl aldrig är möjligt?”

Jag är ingen äkta naturfotograf, jag är varken dokumentär eller objektiv. Jag är en subjektiv naturfotograf.

Jag har heller aldrig varit något annat än subjektiv, från mina första fotografiska försök i Skottland som nioåring med en lånad kamera och helt fram till idag. Skillnaden däremot är att jag numera kallar mig för en subjektiv naturfotograf – då jag ju inte har några mål att visa naturen som den ser ut, utan mer vill visa hur jag tolkar den. Eller som mina känslor upplever den. Ibland utifrån och inåt, men även allt oftare inifrån och utåt. Att jag i mina bilder vill förmedla något från mig själv och ut i de bilder jag gör.

(3)

Det finns många naturfotografer som fortfarande väljer att stämpla sina bilder med ordet ”äkta”, men som samtidigt visar bilder som är allt annat än just det. Vi är många som vet hur välplanerat och tillrättalagt allt kan vara; när hökugglan dyker ned i snön och tar den lilla sorken, när kungsfiskaren dyker från sin stubbe för att ta en liten fisk, när björn och varg möts i trolsk nattdimma i avlägsna finska sommarskogar, när tofsmesen sitter på en vriden tallgren precis framför morgonsolen.

Att fotografen suttit i ett varmt och bekvämt gömsle med alla förnödenheter framgår inte. Det finns många sådana hyrgömslen som du kan boka och betala för på olika platser i Sverige, Norge, Finland och på annat håll i världen. Det finns även gömslen med wifi, för att tillgodose det ökande behovet från de digitala fotograferna.

Om jag tycker detta är fel? Inte alls! Jag tycker det är bra att en sådan industri fått växa till sig genom åren. Men jag skulle inte kalla bilderna man gör från dessa gömslen för ”äkta naturbilder”. Utan de är minst lika subjektiva som de flesta andra naturbilder.

Publiken fascineras av illusionerna som presenteras på löpande band; från fotografer som undviker att avslöja, för att det skulle förta det som gör bilderna så speciella. För det är väl så att duktiga fotografer ser mer i naturen; de får uppleva mer fantastiska ljusförhållanden än andra, de har extremt stort tålamod och går ju bara ut i skogen och sätter sig ned vid en stubbe för att vänta. Eller?

(4)

Filmen ”Terje” har ett annat avsnitt som kan illustrera just detta. Som kan visa hur naivt vi väljer att misstänkliggöra och avslöja naturfotografens bilder; just när jägaren pulsar i snön och skrämmer iväg två-tre älgar. Det var just då han blev övertygad om att mina lodjursbilder var oäkta. Som om det att gå i skogen och skrämma iväg några älgar per automatik också skulle ifrågasätta naturfotografernas alla älgbilder.

Bilder på älgar som inte springer iväg, utan som står lugnt och kliar sig. Jag har några tusen älgbilder i arkivet redan, ett stort antal har jag också visat här i bloggen – bilder som visar att alla vilda djur inte per automatik springer iväg när en naturfotograf kommer pulsande i snön.

Älg är verkligen inte svårt att fotografera, inte heller att göra riktigt bra bilder. De flesta vilda djur i naturen är inte svåra att fotografera; om tillfället är det rätta, om fotografen är ute i naturen mer eller mindre dagligen under en längre tid – men även om man med åren lärt sig på vilka platser möjligheterna är störst, eller vilken fototeknik eller bildteknik som ger de bästa bilderna.

Dramaturgin i filmen bygger ju på att lodjuren är ofantligt skygga, vilket de egentligen inte är! Något jag sagt ett stort antal gånger, även till filmteamet, men som inte kom med i filmen. Jag har även sett mängder av lodjursbilder, några även fotograferade med enklaste mobilkamera, på lodjur som ligger och slöar under äppelträdet i trädgården eller som småjoggar längs vägkanten. Jag har även sett ett stort antal lodjursbilder på vilda lodjur, från andra naturfotografer, där lodjuren både gäspar och kliar sig.

(5)

Varför ska man åka ut i vildmarken i Norrland och fotografera skygga sångsvanar på en kilometers avstånd med ett stort tele, om man kan ta sig till Skäralid i Skåne där man kan använda vidvinkel och dessutom mata dem med bröd?

Eller att få veta att den där vridna tallgrenen där tofsmesen satte sig så fint mot morgonsolen – att den tallgrenen var pepprad med solrosfrön på baksidan, fastkletad med ister. Det framgick inte. Egentligen fanns det ingen annan plats för tofsmesen att sätta sig, om den var hungrig och sugen på feta solrosfrön.

Att tallgrenen dessutom var placerad just där, för att fotografen redan visste i vilken vinkel morgonsolen skulle komma upp. Det största arbetet handlade egentligen inte om annat än att vara där och vänta på morgonsolen. Tofsmesarna var ju redan där, då de över tid redan hade lärt sig vart man hittade god mat där i skogen.

Tänk även på den dramatiska himlen i landskapsbilden, den som fick publiken att jubla, att den blev precis så för att fotografen hade lärt sig att använda ett avtonat gråfilter. Tänk att den romantiska känslan i den vårgröna skogen blev förstärkt med ett softfilter. Tänk att närhetskänslan till den vackra blåsippan, var ett resultat av att fotografen visste att den låga vinkeln genom diffus förgrund precis skulle generera känslan för närhet.

(6)

Tänk att publikens applåder ofta beror på något i bilderna som fotografen ofta sedan innan hade kunnat räkna ut. Att den dramaturgi som naturfotografen arbetat med inte skiljer sig så mycket från filmregissören eller musikartisten. Allt är subjektivt, från början till slut. Fotografens tankar är subjektiva, bildens utseende är subjektivt – på samma sätt som publikens reaktioner.

Är den akustiska gitarren mer äkta? Är då hårdrock mindre äkta som musik? Är piano mer äkta? Är då syntmusik mindre äkta som musik? Skapar datorn mindre äkta författare än skrivmaskinen eller pennan?

Vad är egentligen äkta naturfotografi? Om du tittar på alla de naturbilder du gillar från andra fotografer, varför gillar du dem? Är det för att du upplever de som äkta, eller är det helt enkelt för att du gillar bilderna?

Med tiden så kanske publiken lär sig att kvalitetsbedöma naturbilder på andra premisser än med en eventuell äkthetsstämpel. Att de riktigt bra bilderna handlar om så mycket annat; om fotografens unika bildspråk, om en mycket väl utvecklad känsla för komposition – och att man kan se fotografens fingeravtryck i bilderna. Att en riktigt bra naturfotograf kan avslöjas som en fuskare från de människor som fortfarande tror att bra naturbilder enbart kan kvalitetsbedömas enligt äkthetsstämpeln – men att man inte alls är en fuskare från de som tittar till bildspråket och det konstnärligt unika.

(7)

Därför kan det då inte vara fel att redan från början proklamera sig som en subjektiv naturfotograf, så att de som gillar mina bilder inte gillar dem för att de tror att de är äkta – utan att de gillar bilderna för att de tycker att det är bra bilder. Och att det viktigaste för en naturfotograf är att inte ljuga och inte förstöra i naturen, att vara ärlig inte bara mot andra utan även mot sig själv. Att äkta naturbilder i framtiden presenteras från fotografer som kan erkänna att de är subjektiva och att de tolkar naturen, helt enkelt för att ingen kan visa hur den egentligen ser ut.

(Citatet från Ernst Haas finns sedan tidigare presenterat under rubriken Bildskaparens manifest här i bloggen. Där finns ett stort antal citat från olika fotografer jag samlat på mig upp genom åren. Några är mina egna.)

(Bild 1 – Moln, 1997)
(Bild 2 – Löv, 2020)
(Bild 3 – Tofsvipa, 1985)
(Bild 4 – Älg, 2020)
(Bild 5 – Kärrskog, 2018)
(Bild 6 – Natt och dag, 1994)
(Bild 7 – Gråhakedopping, 2000)
(Bild 8 – Rådjur, 2020)

(8)

14 reaktioner på ”Att vara en subjektiv naturfotograf…

  1. Klokt sagt!
    Att vara objektiv måste väl ändå ses som snudd på helt omöjligt nästan oavsett vad det handlar om. Bara en sån sak som att välja motiv blir ju utifrån en känsla eller en idé om vad som innehåller det vi vill föreviga och förmedla och vad skulle då vara äkta? Att gå runt att knäppa bilder på autoinställningar utan att se vad som är inom bildformatet?
    Inte tänker jag på hur bilden är skapad om det inte är för att försöka förstå hur det gått till för att jag gärna vill försöka förmedla samma känsla, jag tittar på hur den känns i första hand och om jag kan förstå vad fotografen försöker säga. Ganska ofta blir det ju också en subjektiv tolkning utifrån vem jag är, hur jag mår och känner i stunden.
    Om man bara tittar på bilder för att försöka leta efter vad som är ”äkta” och inte blir det ju ganska ointressant i mitt tycke och kanske t o m frustrerande istället för en upplevelse. All form av konst är ju en slags kommunikation mellan skaparen, verket och hur det möter betraktaren. Och kanske i bästa fall en respons tillbaka som ger ytterligare en dimension till det hela.
    Nej, bort med den där krampaktiga hållningen om äkta och inte, har vi inte fått nog av den diskussionen kring vad som är riktig konst och musik m.m. kontra fulkultur?
    Det som berör är väl vad konst är?

  2. Den äkta naturbilden finns inte idag, om den överhuvudtaget har funnits. Alla fotografiska bilder är oäkta i den bemärkelsen att de blivit manipulerade på ett eller annat sätt, i den digitala världen i de flesta fall redan i kameran för att sedan förskönas, förstärkas eller förändras till den slutgiltiga skapelsen. Allt är egentligen fejkat när man visar sin subjektiva uppfattning av naturen genom ett nyckelhål och glömmer helheten eller omgivningen. Allt är sant i bildskaparens ögon, subjektivt eller objektivt.

    Varför så många tycker det är så viktigt att redovisa kameramodell, objektiv, slutartider etc på bilder kan väl bara ha sin förklaring att man har sponsorer, eller att data slinker med per automatik i vissa bloggars färdiga strukturer. Förväntar mig därför att nästa steg blir att öppet berätta exakt hur bilden tillkommit, bildbehandlingsprogram, inställningar, filter av olika slag. Nej, släpp allt detta och fokusera på att låta bilden berätta sin egen historia eller komplettera en berättad historia.

    • Precis Hans, håller helt med dig! Jag tror att mycket grundar sig på ett trygghetsbehov för många, att konkreta ramar är lättare att förhålla sig till – och att de mer luddiga bildtankarna är svårare att greppa. Man är rädd att gå vilse i okänt terräng. Vad jag tror, åtminstone. 😀

  3. Hvordan vi «ser» naturen har egentlig lite med fotografi å gjøre. Fotografiet er bare måten vi uttrykker oss på. Det kunne like gjerne vært dikt, sang, dans, litteratur, musikk eller maleri. Av en eller annen grunn er det mer akseptert og stuereint å sette seg på den samme steinen som hundre andre før deg, og fotografere det samme motivet om igjen og om igjen. For meg fremstår det som like absurd som å kjøpe en sang og endre to ord i teksten, for deretter å utgi det som et eget verk. For meg er fotografiet en måte å flykte fra det jeg ser, til det jeg føler eller drømmer om. At jeg aldri oppnår målet gjør at jeg forsøker på nytt og på nytt og på nytt….

  4. Wow Terje!
    Den här artikeln var faktiskt något av det bästa jag har läst om foto/naturfoto. Den ställer saken om den ”äkta” bilderna på sin spetts, men på ett mycket sakligt och bra sätt. Jag vet att vi genom åren vi känt varandra har diskutera detta många gånger och att du redan vid min första heldag 2013 berättade att en bild aldrig kan spegla verkligheten.

    Det här är kunskap som jag har burit med mig genom åren och grubblat många gånger över, tills jag nog förstod ordentligt vad du egentligen menade. Men allt stämmer som du skriver här och det är mycket sakligt och bra. Fotografens bild kan aldrig bli objektiv, utan förblir så subjektiv som det bara går, eftersom att fotografen skapat den.

    Ernst Haas citat – ”Högsta formen av fotografering är att förvandla något från vad det är, till det jag vill det ska vara.” är så otroligt tänkvärt och i bildskapandet handlar det väldigt mycket om just detta. Att göra din bild och att visa det du ser.

    Din liknelse mot musiken och de olika musikstilarna bevisar bara hur lågt utvecklad fotobranschen egentligen är. Ibland får jag för mig att naturfotografin står helt stilla. Det enda som utvecklar den är nya kameramodeller och nya objektiv, men sättet att skapa bilder och diskussioner likt denna finns inte. Alla bara går runt och tror att en bild med ”äkthet” (som egentligen inte finns) är allt!

    Återigen, en mycket bra skriven artikel Terje som alla fotografer borde läsa och som förtjänar en plats i alla tidskrifter om bild och foto, likväl som på de stora webbplatserna om foto. Det är just sådana här resonemang som driver fotograferingen och bildskapandet framåt. =)

  5. Mårten satte huvudet på spiken eller hur man nu säger. Mycket intressant och tänkvärd text av dig, med många spännande infalls vinklar. Men hur djuren beter sig vid ett möte är ju så olika, vad det är för individ skygg/oskygg, vart det är, mer eller mindre van människor/nyfiken, i vilken situation och en massa andra parametrar som styr ett möte med ett djur. Djuret reagerar ju som du skrivet inte alltid med att fly hals över huvudet. Många spännande bilder du visar 2,4 och 5 tilltalar mig mycket.
    /Christer K

Lämna en kommentar