Snövit…

26002_2024 (1)

På sistone har jag haft ett flertal möten med denna älgko och hennes tvillingkalvar från förra året. Hon är försiktig och det är kanske därför hon lyckats få fram två kalvar mitt i vargreviret. Minsta lilla ljud i närheten får henne att reagera och vid ett tillfälle igår fick hon plötsligt vittring av något som fick henne att skutta till och snabbt ta sig in mellan träden – en reaktion som också fick hennes två kalvar att följa efter, dock lite vildrådiga utan att veta vad som skedde… Det var något som hon reagerade på som var i riktningen mot höger, jag satt i motvind så det var inte mig hon plötsligt fick vittring av. Dessutom borde hon nu vara van med min närvaro – och att jag inte utgör något hot.

Efter en kvart kom hon tillbaka igen med kalvarna och fortsatte med att beta.

Jag kan se att båda hennes kalvar är lite mindre än andra fjolårskalvar som numera blivit bortstötta från sina mammor, så tvillingkalvarna är troligtvis födda lite senare under sommaren förra året.

Det har blivit ett stort antal bilder på henne och hennes tvillingkalvar, där jag kunnat bedöma att båda är tjurar. Igår gav jag henne namnet Snövit, då hon har några mycket tydliga vita fläckar på hennes vänstra sida. Hon är alltså lätt att känna igen, så nu ska jag titta genom tidigare års älgbilder från samma område för att se om vi haft flera möten under de senaste åren.

(Bild 1 – Snövit, 2024)

Lämna en kommentar