Artificiell intelligens…

24174_2023 (1)

Det går alldeles utmärkt att göra riktigt bra fotografier utan att ta hjälp av artificiell intelligens (AI). Det är heller inte så att AI gör det lättare att få fram riktigt bra fotografier, då många fotografer redan lärt sig att få fram riktigt bra fotografier genom att lära sig den grundläggande fotografiska tekniken. De riktigt bra fotograferna har med åren också byggt upp en lång erfarenhet, lärt sig vad som brukar bli fel – och hur man bör göra för att något ska bli bra. AI är inte till för dessa fotografer, utan AI kan bli ett bra hjälpmedel för de som inte blivit lika duktiga eller har liknande erfarenhet. För att kunna få fram fotografier som är minst lika bra, åtminstone för mer oinvigda ögon.

AI är i första hand till för att reparera och rädda kvar misslyckade fotografier, eller som inte blivit tillräckligt bra eller spännande. Artificiell intelligens är givetvis så mycket mer än detta, men jag har sett och läst den allt större oro som finns bland fotograferna. Kanske känner fotograferna att AI helt kommer döda betydelsen av fotografier och därmed också betydelsen av fotografer. Duktiga och erfarna fotografer.

Denna artificiella intelligens, eller maskintelligens som man också kan säga, är att skapa förmåga hos datorprogram och robotar att efterlikna människors och andra djurs naturliga intelligens. Främst genom kognitiva funktioner såsom förmågan att lära sig saker av tidigare erfarenheter, att kunna förstå naturligt språk, lösa problem, planera en sekvens av handlingar och att kunna generalisera (enligt Wikipedia).

24175_2022 (2)

Med andra ord skapa fotografier där man saknar betydelsen av erfarna fotografer, att kunna förstå betydelsen av bildspråket, att sedan exakt kunna upprepa något framgångsrikt och sedan ha förmågan att helt plocka bort allt det som misslyckas även hos de erfarna. Det att helt kunna ta bort det som gör de erfarna fotograferna mänskliga.

Kanske kan vi under närmaste framtiden skapa en typ av superfotografer, sådana som aldrig misslyckats och därför har noll erfarenhet, av totala nybörjare som helt saknar kontakt med det grundläggande fotografiska.

Kan även AI mer aktivt gå in och skapa god konst, eller blir det enbart maskinell och opersonlig hötorgskonst? Går det att bedöma konst där den mänskliga hjärnan inte ens har använts? Kan AI rikta in fokus mot betydelsen av intelligens skapat i en levande varelses biomassa? Är intelligens något helt unikt som inte går att kopiera rakt av?

Än så länge har jag inte sett några övertygande exempel på att artificiell intelligens kan skapa något helt unikt och nytänkande. Men med tiden kan AI kanske bli trendsättande, så att framtidens framstående fotografer är sådana som kan utveckla något eget ur sådant som AI tidigare skapat, sådana som mer sitter framför datorn och kodar än som aktivt tar sig ut till motiven och skapar något unikt för stunden – under det som kallas för det gyllene och avgörande ögonblicket…

24176_2023 (3)

Har själen betydelse? Kan AI även lyckas analysera och utveckla etiken hos den konstnärliga människan? Kan AI få egna och fascinerande fantasier, utvecklade genom avancerade drömmar? Kan AI påverkas och utvecklas positivt av allehanda motgångar som givit en nödvändig grundstomme till ett unikt konstnärskap?

Artificiell intelligens kan kanske rikta om människans fokus till att alltid behöva tävla med varandra; om vilken fotograf som är bäst och som har de bästa bilderna. Till att mäta det unika och personliga, mer än det tekniskt briljanta. Kanske kan AI bli det som får vanliga människor att inse betydelsen av riktigt bra fotografi – och att vi framöver blir bättre på att se det vi tidigare trodde att vi såg.

Kanske kan AI vara det som behövs för att vi framöver ska bli bättre på att se vilka fotografer som egentligen var och är de bästa fotograferna. Och då givetvis också vilka fotografier som är de mest unika, mer ur en konstnärlig synvinkel.

Där vi tidigare kunde påverkas av betydelsen av skärpa och exponering, av det att kunna se ljuset – där kanske den artificiella intelligensen bättre kan få oss att se bortom dessa hinder. Till det som mer handlar om hur man komponerar en bild, med unika konstnärliga fingeravtryck. Men också till att fotografer kan återge och utveckla sitt helt eget sätt att fånga ljuset, där vi tidigare trodde att allt handlade om ett fint ljus…

(Bild 1 – Fiskhuvuden, 2023)
(Bild 2 – Råget, 2022)
(Bild 3 – Tornseglare, 2023)
(Bild 4 – Rötter, 2023)

24177_2023 (4)

2 reaktioner på ”Artificiell intelligens…

  1. Ja, artificiella intelligens (AI) är helt klart här för att stanna. Kameratillverkarna verkar inte all se några som helst begränsningar (mer än de tekniska) med att skapa nya ”smarta” funktioner i sina nya kameror. För egen del gläds jag åt smarta funktioner i kameran som kan hjälpa mig att göra en bra bild eller en bild som varit tekniskt omöjlig att göra tidigare.

    Tyvärr verkar det som att allt fler funktioner handlar om att autofokus ska hitta objektet som skall fotas, inte bara göra det lättare åt fotografen, utan nästan göra jobbet också. Är det inte märkligt att det finns fotografer som utger sig för att vara intresserade av bildskapande, plötsligt gör sig till slavar under tekniken och dess begränsningar?!

    Kanske är det den allt mer hårda konkurrensen inom fotografi som gör att fotografernas sista hopp om att lyckas tänds, då de ser en kamera med en smart ny funktion?! Jag vet inte, men för egen del så känner jag att det fotografiska hantverket är det som intresserar mig. Kameran är mitt verktyg och som din lektion i tornseglarfotografering visade, var det inte kameran som var problemet, utan fotografen som höll i den. Det kommer aldrig finnas en autofokus som hinner med i dessa svängar och det oregelbundna flygmönstret, så varför tro att tekniken ska lösa problemet, när det egentligen handlar om träning?! Så är det med allt, så varför skulle det inte vara så även med fotografering?! Återigen så vill människan försöka hitta ett sätt att gena. Kan bara inte förstå, det är så märkligt… borde vi inte ha lärt oss efter alla 300.000 år som vi människor har utvecklats?!

    Detta är en bra artikel som jag hoppas att fler fotografer verkligen läser och funderar över. Vad är det fotografiska hantverket egentligen och vad ställer jag för krav på mig själv och på tekniken? Uppenbarligen gick det fint även för Bengt Berg att fotografera gäss i flykt med sin storformatskamera. 😉

    Vad det gäller AI så tror jag att den med utvecklingen kommer bli riktigt smart och då menar jag riktigt smart. Frågan är bara vad vi ska ha den till och på vilket sätt den ska skapa bilder?! Jag anser att AI inte hör hemma alls i den fotografiska världen (om vi bortser från smarta funktioner då). Det tråkiga med AI är lite som du skriver, det finns mycket stor risk för att fotografi som konst kommer att likriktas ännu mer och vårt bildseende försämras ytterligare. Det är riktigt tråkigt, vi människor håller sakta men säkert på att fördumma oss… Det får bli mina sista ord i denna kommentar. Känns som att jag skulle kunna skriva en uppsats om detta ämne. Det är verkligen intressant, samtidigt som det är lite sorgligt hur hantverket sakta men säkert dör ut till förmån för dum teknik… 😞

    • Tack så mycket Mårten för dina ord i detta viktiga och känsliga ämne, jag håller helt med dig. Att vi människor gradvis håller på att fördumma oss är en känsla jag också har – även fast jag kan känna mig elak när jag gör en sådan kategorisk bedömning. Mycket har skett under mina aktiva år som fotograf, ofta till det sämre. Det blir allt svårare att skilja fotograferna från varandra, det blir mer slätstruket – och de mer avancerade bilddiskussionerna är nästan helt borta, något jag saknar stort. Jag har gjort mina försök, men dagens fotografer är känsligare för kritik och har ömmare tår. Det är lätt att man tar något personligt, känslan att vara erfaren och duktig börjar numera redan efter en månads fotograferande – detta fast man är långt från att vara torr bakom öronen. Finns alltfler världsmästare därute med medelmåttiga bilder. Kanske då inte så konstigt att det senaste nya kan vara en väg mot de bilder man tycker sig förtjäna, detta fast det kan svida rätt mycket i plånboken. Och en stor plånbok är alltid bättre än stor erfarenhet och ett väl utvecklat kunnande, så någon fotograf sa för ett tag sedan. Fördelen är väl kanske att konkurrensen blir allt mjukare, även om kriget om utrymmet för uppmärksamhet blir allt snävare. 🙂

Lämna en kommentar