Nattljus i Mullsjöskogarna…

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)

(6)

Natten mellan lördag och söndag var jag ute i Mullsjöskogarna och fotograferade tillsammans med Mårten Lundgren. En kall natt med temperaturer ned mot 12 minusgrader.

Till en början var luften full av virvlande snökristaller, nästan som att det snöade. Under en stjärnklar himmel. Men det var hög luftfuktighet med en fantastisk fin halo runt månen.

Efterhand började det snöa allt häftigare. Jag fotograferade ibland på frihand, ibland med stativ. På slutartider ned mot 30 sekunder, på ISO-värden mellan 100 och 3200. Ibland med blixt, ibland utan. Ibland i kombination med ljus från bilens framlyktor eller baklyktor. Några bilder gjorde jag också med ficklampa.

Ibland blev det bilder med rörelseoskärpa, ibland med fryst kamera. Några tillfällen med dubbelexponeringar, men oftast med enkelexponeringar.

Från Mullsjö samhälle kom det ett spöklikt varmt ljus, nästan som gult kvällsljus.

Visar några av de bilder jag gjorde under natten.

Det blir en ny spännande natt rätt snart igen. Dessutom blir det ju också några spännande djurmöten i nattmörkret, något som gör det till en ännu mer fascinerande upplevelse…

(Bild 1 – Månen och halo, 2018)
(Bild 2 – Nattligt snöfall, 2018)
(Bild 3 – Nattligt snöfall, 2018)
(Bild 4 – Nattljus, 2018)
(Bild 5 – Nattligt snöfall, 2018)
(Bild 6 – Nattljus, 2018)

2 reaktioner på ”Nattljus i Mullsjöskogarna…

  1. Ja, det var en spännande och oförglömlig natt det här på många sätt. Inte bara upplevelsen att få vara i den knäpptysta skogen, utan även vädret, ljuset och inte minst känslan av när något rörde sig inne i mörkret.

    Fantastiskt spännande utflykt det här. Tusen tack Terje för att jag fick följa med på detta. 😉
    Riktigt spännande blev bilden med det röda ljuset. 😉

    Bilderna förknippar jag helt klart med kyla och jag kommer aldrig att glömma när snön blev till vatten på jackan som sedan frös…

Lämna en kommentar