Mina bilders storlek på Internet…

12039 (1)

En vanlig fråga som ofta återkommer är varför jag inte lägger ut mina bilder på Internet i större storlek än 600 pixlar på längsta sidan. Något jag varit konsekvent med under nästan alla år.

Från början hade jag däremot 500 pixlar som längsta sida, alltså ännu mindre, men större bilder har jag inte publicerat. Med undantag för några pressbilder som jag levererat i större format, och som publicerats stora trots att jag sagt att de inte skulle vara så stora.

Som professionell fotograf har detta alltid varit viktigt för mig; vill man se mina bilder i större format så hänvänder jag alla till mina utställningar, föreläsningar, fotokurser och böcker. Där kan man uppleva bilderna större, Internet är inget annat än en gratis förhandsvisning.

Idag visar jag rätt många bilder på Internet; här i bloggen, på Facebook eller Instagram. Dessutom har jag ett stort antal följare som sällan ser mina bilder på andra sätt än på Internet. Men trots det så blir inte mina bilder större.

12040 (2)

Jag har upplevt ett stort antal kollegor som fått sina bilder stulna och använda, utan deras tillstånd. Jag har även hört hur kollegor sett sina bilder hänga på väggen i ram hemma hos personer, detta utan att mina kollegor själv sålt bilderna som utställningsbilder. Man har helt enkelt kopierat bilderna från Internet och sedan gjort egna utskrifter.

Jag har själv råkat ut för en del. Dels har mina bilder blivit avfotograferade från mina böcker och utställningar, men jag har även fått uppleva ett flertal bilder blivit avmålade av olika konstnärer. Vid ett tillfälle var nästan alla målningar på en utställning avmålade från bilder i boken ”Min plats i ljuset”.

Men det sker inte så ofta, tack och lov. Kanske för att jag minimerar möjligheterna för att det ska ske?

Idag händer det med jämna mellanrum att någon ”knycker” en bild från bloggen och använder på sin egen blogg, ofta för att man i ren okunskap trodde att bilderna var fria att använda för alla… Men det sker inte ofta, de flesta frågar om lov först – vilken jag givetvis uppskattar.

12041 (3)

Jag vet också att det stora flertalet fotografer idag sällan konsumerar bilder på annat sätt än via Internet. Man har inga fotoböcker, man går sällan på fotoutställningar eller föreläsningar. Men samtidigt så använder man allt oftare sin mobiltelefon eller surfplatta, vilket gör att 600 pixlar som längsta bildsida ofta är mer än tillräckligt.

Om jag studerar bloggens kapacitet så ser jag också kanske de största fördelarna; jag har efter mer än 12 000 publicerade bilder hittills, inte använt mer än 32 procent av bloggens storlekskapacitet. Så jag kan i lugn och ro hålla på med samma blogg i många år till och publicera minst 15 000 bilder till innan jag eventuellt måste börja på en ny blogg…

(Bild 1 – Skåne, 1991)
(Bild 2 – Is, 1988)
(Bild 3 – Sidensvans, 2016)
(Bild 4 – Skogshare, 1999)

12042 (4)

2 reaktioner på ”Mina bilders storlek på Internet…

  1. Ja, det är aldrig roligt att få sina bilder ”stulna” eller använda på något annat ställe. Så jag förstår dig kort och gott, faktum är att det i bloggformatet även passar bra med denna storlek tycker jag.

    Artikeln innehåller även en riktigt fin serie bilder. Isbilden är favorit faktiskt, vilket färgspektrum! 😉

Lämna en kommentar