Tillbaka vid stenarna…

26058_2024 (1)

Efter 22 år var jag äntligen tillbaka till mina stenar på Hovs hallar. Får att titta till dem, se om det hade skett några förändringar. Vilket det inte hade gjort. Man kan verkligen lita på stenarna!

Men fotografen hade hunnit ändra sig något, så bilderna blev annorlunda – och ännu mer vitala. Möjligen att fotografen kan ha lärt sig något under dessa 22 åren…

I vilket fall, det blir inte 22 år till nästa gång – jag återkommer inom det närmaste, det kan jag lova.

(Bild 1 – Stenar, 2024)

Mårten och norrskenet…

26057_2024 (1)

Jag och Mårten hade den optimala upplevelsen med norrsken i Skåne innan helgen. Bilden är från Burensvik utanför Torekov. Medan näktergalarna sjöng hade vi tidernas upplevelse med norrskensfotografering. Givetvis passade jag på att fånga Mårten tillsammans med norrskenet.

Gjorde en ny variant på min tidigare så välkända bild ”Malin och norrskenet” från 2004.

(Bild 1 – Mårten och norrskenet, 2024)
(Bild 2 – Malin och norrskenet, 2004)

08335_2004 (2)

Skåneresans 86 fågelarter…

26056_2024 (1)

Även fast det är länge sedan jag var en aktiv fågelskådare, så tycker jag fortfarande det är mycket trevligt att få se olika fågelarter – även fast det är betydligt mer intressant att fotografera dem.

Följande 86 fågelarter såg vi 9-12 maj 2024. Platserna var i första hand Hovs hallar, Burensvik, Torekov, Gröthögarna, Dagshög, Ängelholm, Utvälinge och Sandön.

Storskarv, toppskarv, gråhäger, knölsvan, grågås, kanadagås, vitkindad gås, gravand, bläsand, gräsand, snatterand, kricka, vigg, ejder, småskrake, storskrake, rödglada, duvhök, ormvråk, fiskgjuse, tornfalk, fasan, vattenrall, strandskata, skärfläcka, större strandpipare, tofsvipa, sandlöpare, kärrsnäppa, storspov, rödbena, drillsnäppa, skrattmås, fiskmås, gråtrut, havstrut, kentsk tärna, fisktärna, silvertärna, småtärna, ringduva, stadsduva, gök, jorduggla, större hackspett, sånglärka, ladusvala, hussvala, ängspiplärka, sädesärla, gulärla, gärdsmyg, rödhake, näktergal, rödstjärt, buskskvätta, stenskvätta, koltrast, björktrast, taltrast, sävsångare, rörsångare, härmsångare, trädgårdssångare, ärtsångare, törnsångare, svarthätta, lövsångare, gransångare, svartvit flugsnappare, blåmes, talgoxe, stare, skata, kaja, korp, kråka, råka, pilfink, bofink, grönfink, steglits, hämpling, rosenfink, gulsparv och sävsparv.

(Bild 1 – Koltrast, 2024)