Chimärer…

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)

(6)

(7)

(8)

(9)

(10)

Första gången jag hörde ordet chimär var under en av mina första utställningar här i Sverige. En konstkritiker hade dykt upp och ville göra en intervju. Mina bilder fascinerade honom, mycket för att det var en annan typ av naturfoto än han tidigare sett. Men också för att jag i mina bilder ofta återgav motiven mer som chimärer…

Detta var under mina första år här i Sverige, en tid då jag fortfarande inte hade fått tillräckligt bra överblick till det svenska språket – men jag gillade ordet som sådant. Om jag ska erkänna fick jag även plocka fram ordboken för att se vad ordet betydde, även om jag nog också förstod vad han från början försökte beskriva.

På något sätt är chimär synonymt med illusion, fantasi eller inbillning. Det kan också vara en beskrivning av bilder som mer upplevs som en synvilla eller ett hjärnspöke, än att visa hur något egentligen ser ut.

Egentligen är det en bra beskrivning på hur mina bilder ofta är. Även idag arbetar jag mer med att framställa motiven och sammanhangen på ett mer drömskt än verkligt sätt. Så att mina bilder ska ha mer abstrakta än konkreta värden, alltså mer upplevas som chimärer än som en verklighetsbilder.

Visar ett antal nya sådana bilder.

(Bild 1 – Skuggan, 2017)
(Bild 2 – Råbock, 2017)
(Bild 3 – Vid ån, 2017)
(Bild 4 – Mört, 2017)
(Bild 5 – Näckrosblad, 2017)
(Bild 6 – Kungsfågel, 2017)
(Bild 7 – Sommar, 2017)
(Bild 8 – Grågås, 2017)
(Bild 9 – Vid Ryfors, 2017)
(Bild 10 – Ung bofink, 2017)
(Bild 11 – Näckrosblad, 2017)
(Bild 12 – Rådjur, 2017)
(Bild 13 – Skräddare, 2017)
(Bild 14 – Ung forsärla, 2017)
(Bild 15 – Ödegården, 2017)
(Bild 16 – Fälthare, 2017)
(Bild 17 – I hagen, 2017)
(Bild 18 – Näckrosblad, 2017)
(Bild 19 – Skogens ögon, 2017)
(Bild 20 – Sothöna, 2017)

(11)

(12)

(13)

(14)

(15)

(16)

(17)

(18)

(19)

(20)

2 thoughts on “Chimärer…

  1. Tänkvärda rader, och visst ser man jag just detta i dina bilder. Inte i samtliga, men i de allra flesta. Det är också bland annat detta som gör dig intressant för mig. Det här inlägget är också ett fint exempel på din bredd, hur många olika slags bilder du bär inom dig. Härligt! 😄

Kommentera

