Ett hål och långa slutartider…

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)

(6)

(7)

(8)

(9)

(10)

(11)

På sistone har jag arbetat mycket med hålkamera; dels en pinhole med lins på bländare 64, men också ett egentillverkat knappnålshål på bländare 512 eller 1024… Båda har en brännvidd på ungefär 50mm. Kameran har varit en Pentax K7. Det vill säga att jag visst fotograferat med en vanlig kamera, men sedan inget objektiv utan ett hål…

Små bländaröppningar, långa slutartider (ned mot 30 sekunder), stativ och bristande skärpa… Dessutom i svartvitt med olika färgfilter för att få rätt gråskala. Men sedan också en enkel varmtoning i kameran. Det vill säga att bilderna ni ser här, även ser ut så direkt i kameran.

Ljusmätningen blir däremot en chansning, då kamerans ljusmätare inte fungerar- så det blir några ”blindskott” innan exponeringen är som jag vill.

Jag har dessutom använt fingrar och händer flitigt för att pjatta ljuset; det vill säga ”hålla igen” vissa partier i bilderna så de blir mörkare. Som en form av avtonat gråfilter, men där jag kan anpassa hur mycket jag vill tona ned ljuset allt efter hur länge jag håller för. Sedan rör jag givetvis både fingrar och händer för att de inte ska bli skarpa i bilderna…

Nåja, ungefär så gör jag. Ett lite annorlunda sätt att fotografera, men inte desto mindre så oerhört fascinerande.

(Bild 1 – I bokskogen, 2017)
(Bild 2 – Stenen, 2017)
(Bild 3 – Vid Ryfors, 2017)
(Bild 4 – Ormbunkar, 2017)
(Bild 5 – Näcken, 2017)
(Bild 6 – I kohagen, 2017)
(Bild 7 – Yta, 2017)
(Bild 8 – Näckrosor, 2017)
(Bild 9 – Ström, 2017)
(Bild 10 – Vid Tidan, 2017)
(Bild 11 – Träd, 2017)
(Bild 12 – I ljuset, 2017)

(12)

8 thoughts on “Ett hål och långa slutartider…

  1. Viket fantastiskt uttryck i bilderna! Svårt att framhålla någon särskild, alla är ju så individuella. Dina bilder är ju inte helt svartvita utan har en varm toning över sig som jag finner väldigt behaglig. För ett par år sedan experimenterade jag mycket med hålkamera själv och blir verkligen sugen på att ta upp det igen.

    • Tack så mycket Erik! 😀
      Jo, det har ju blivit ett antal gånger med hålkamera genom åren. Det går i perioder, som det brukar vara med mitt fotograferande. Dessutom har jag haft ett antal latenta bildidéer, som jag nu realiserat. 🙂

  2. En teknik som jag själv är intresserad av och som kommer passa in i ett av mina projekt, intressant att se dina resultat Terje och texten är bra som alltid. Jag har startat upp ett nytt projekt inspirerad av Pictorialism rörelsen och då främst av Alfred Stieglitz och Edward Steichen som jag tror denna teknik med Pin hole kan passa till.
    Ha en trevilg somm.

    • Tack så mycket Thomas! 🙂
      Att vara inspirerad av Alfred Stieglitz och Edward Steichen kan aldrig bli fel. Så ett stort lycka till, ska bli spännande att se framöver. Ha en trevlig sommar du med Thomas! 🙂

  3. Ren och skär njutning att titta igenom de här bilderna Terje… 😊 Har själv gjort ett stapplande försök med pinhole vid ett besök i hemmaskogarna, inspirerad av dig. Tack för det!

Kommentera

