Att sjunka in på en plats…

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)

Det optimala tillståndet, det euforiska – det att fullkomligt ”sjunka in” på en plats. Det som gör själva fotograferandet och bildskapandet till något mer; mer än enbart ett yrke eller en hobby. Vad det nu måtte vara…

Det spelar ingen roll vilken tid på dygnet eller året, vilken kamera jag använder, hur jag komponerar eller exponerar… I dessa ögonblick finns absolut inget annat än jag själv och bilderna – de bilder jag skapar som i någon form av dimma.

Jag är inte tillgänglig för yttre omständigheter, det går inte att prata med mig – jag hör nämligen inget. Egentligen ser jag inget heller, utan bilderna kommer mer på känsla än seende.

Dessa tio bilder är från ett sådant tillstånd, i Stora Kärrs bokskog utanför Habo. Tekniken beskrev jag i ett tidigare inlägg.

(Bild 1 till 10 – Från bokskogen, 2017)

(6)

(7)

(8)

(9)

(10)

2 thoughts on “Att sjunka in på en plats…

  1. Jag har skapat bilder nu ett antal år och jag märker tydligt att ju längre jag håller på desto längre går det mellan de bilder jag känner mig riktigt nöjd med. När detta euforiska ”flow” inträffar kan jag bli ytterligt störd om någon kommer förbi och växlar några ord eller frågar vad jag håller på med, oftast svarar jag att jag inte har sett något särskilt och börjar packa ner mina saker. Allt för att så fort som möjligt bli av med störaren och komma tilbaka till mitt ”flow”. Tiden bara försvinner i sådana lägen och känner inte av någonting. Jag gillar detta tillstånd, mina bästa bilder kommer oftast till då. Så nog känner jag igen mig i det du skriver.

    • Jag känner igen mig även i dina ord, hur man för en stund kan känna sig störd av andra, även om den euforiska känslan håller sig kvar i kroppen rätt länge. Som tur är! 😀
      Tack så mycket Erik! 😀

Kommentera

