Fake news…

(1)

Man ska verkligen inte alltid tro på det man läser i media, något jag tyvärr själv fått erfara vid ett flertal tillfällen genom livet.

Den största skandalen full av mest fel och överdrifter, ja till och med lögner, är från september 2011. Då kunde man läsa i en mängd tidningar, både i Sverige och utomlands, att jag hade manipulerat prisbelönta bilder. Kanske var det även därför som mitt största misstag i livet fick så stor uppmärksamhet i media. Om man alltså inte hade börjat skriva att jag hade manipulerat prisbelönta bilder, utan istället att de flesta manipulerade bilder enbart hade publicerats på min blogg – ja, då hade kanske inte nyheten fått sådant stort genomslag.

Det är svårt att veta så här i efterhand, men de första pressmeddelanden som skickades ut i en stor mängd, dessa var kraftigt överdrivna – ja faktiskt rena lögner.

Jag har faktiskt ALDRIG manipulerat några prisbelönta bilder!

Det är hur lätt som helst för mig att dementera detta; helt enkelt för att jag INTE har några prisbelönta bilder! Jag deltar nämligen inte i några fototävlingar, därför kan jag heller inte ha några prisbelönta bilder. Jag har inte deltagit i någon stor fototävling sedan 1987, och då var det med analoga bilder – vilket gav mig titeln Årets Naturfotograf 1987 i Norge.

(2)

Årets Naturfotograf 2010 i Sverige var ingen fototävling, det var en utmärkelse. Och till grund för utmärkelsen fanns det INGA lodjursbilder. Naturvårdsverket som delar ut utmärkelsen kände inte ens till mitt lodjursprojekt! Utmärkelsen var heller inget som man lämnade in en ansökan till, utan helt och hållet något som tilldelades utifrån vad man gjort genom åren.

Jag har sedan september 2011 dementerat detta ett stort antal gånger, men mina dementier har ju självklart inte fått samma mediala spridning som den ursprungliga nyheten. Vilket jag är den första att beklaga.

Jag låg själv inte bakom dessa pressmeddelanden som spreds, men de som spred den ursprungliga nyheten lyckades ju få den uppmärksamhet som var deras avsikt. Och det blev en nyhet som fortfarande idag cirkulerar runt i fotomiljön och även i media.

Dessutom påverkar det givetvis bilden många har av mig som fotograf, särskilt bland de fotointresserade som inte träffat mig i verkligheten och inte känner mig personligen.

Jag satt för ett par kvällar sedan med en ny vän och kollega och pratade just om detta. En fotograf som kände väl till mig sedan innan, och som då givetvis kände till just att jag manipulerat prisbelönta bilder – då det var detta han hade läst och hört från andra.

En vän och kollega som valde att bilda sin egen uppfattning och inte ville skapa sig en bild av någon utifrån vad andra sa eller vad andra skrev. Han blev riktigt upprörd när jag kunde säga att detta inte ens var sant.

(3)

Jag visade honom även diplomet jag fick tillsammans med utmärkelsen där man kan läsa kommitténs motivering: ”Terje Hellesø får priset för sin mångåriga insats inom svensk naturfotografi. Hellesø, som är född i Norge, har en helt unik stil som fotograf. Hans bilder är målande snarare än registrerande. De är som speglingar av hans kreativa medvetande, där den fotografiska tolkningen är det väsentliga. I Hellesøs fotografi är därför motivet underordnat utförandet. Bilderna är ofta provocerande och ifrågasättande. Med sin karismatiska framtoning och pedagogiska förmåga, har han också förmedlat vidare sitt sätt att se på naturen och öppnat nya dörrar för mängder av naturfotointresserade svenska och nordbor.”

Till en början ville inte Naturvårdsverket frånta mig utmärkelsen eller priset; men pressen blev för stor på grund av den mediala uppmärksamheten och att de även mejlbombades. Och den stora nyheten var ju då att jag hade manipulerat just prisbelönta bilder, vilket ju äventyrade betydelsen av priset som Naturvårdsverket delade ut. Men sanningen är helt och hållet att det INTE fanns några bilder som låg som underlag till utmärkelsen eller priset.

Fortfarande idag får jag med jämna mellanrum dementera den ursprungliga nyheten, men just för att mina dementier inte får samma spridning – och att människor fungerar på det sättet att det alltid är den ursprungliga nyheten som sätter sig och blir den offentliga bilden – så kommer jag nog få fortsätta dementera detta.

Mina prisbelönta bilder är mycket få till antalet – och samtliga av dessa är analoga från 1987 och tidigare. Dessutom tog jag inte emot en enda krona på de manipulerade bilderna – men det är en annan historia som jag kan återkomma till.

(Bild 1 – Vallmo, 1993)
(Bild 2 – Mosippa, 2017)
(Bild 3 – Storlom, 2017)
(Bild 4 – Fälthare, 2017)

(4)

6 thoughts on “Fake news…

  1. Klart de använd vilka argument som dom kan för att skada dig. samtidigt har du utfört något som stred mot dina principer och då är det svårt att skydda sig mot angreppen. Antar att vägen framåt är att jobba på och satsa mera på konstnärlig fotografi och publiceringar ex Frankrike. Samtidigt finns det många som, fortfarande stöder dig.

    • Jo, agendan de har/hade mot mig är ju lätt att genomskåda. Men jag har gått vidare, berättar gärna om mina fel som jag gjorde – men då och då aktualiseras detta, särskilt när jag träffar nya människor genom livet. Det konstnärliga har funnits i mitt fotograferande under alla år, och förstärker hela tiden mina egna intentioner i skapandeprocessen. Det som är jag, helt enkelt.

      Är inte så upptagen av marknaden, men gör mitt – och det dyker alltid upp möjligheter. Så jag är inte lottlös på något sätt.

      Dessutom har jag ju även utvecklat skrivandet, så jag blir allt bättre på att förklara och utveckla – men också att bita ifrån mig om det behövs. 😀

      • Tycker att din styrka hela tiden har varit att kombinera bild och text. Det finns många framstående fotografer som inte hanterar text på ett bra sätt och sänker därmed helhetsintrycket. En del försöker kompensera bristen med att lägga ut text till författare men det känns mest som konstgjord andning. Ser fram emot att följa hur du utvecklas vidare med skrivandet.
        Thomas

        • Tack så mycket Thomas! 🙂

          Jo, jag har ju skrivit rätt mycket under alla mina år som fotograf. Ja, även tidigare än så. Men jag känner, mycket tack vare bloggandet, att jag utvecklat språket och att kunna uttrycka mig i skrift, rätt mycket under de senare åren. Och jag hoppas det fortsätter så. Att skrivandet kan gå hand i hand med fotograferandet framöver också.

          Många fotografer har svårt att skriva, jag känner faktiskt flera fotografer med dyslexi. Kanske är det just därför som de fotograferar och väljer det sättet att uttrycka sig. Det har ju även varit rätt vanligt genom åren att olika böcker publicerats som ett samarbete mellanfotograf och författare. Vi ser ju också, som du påpekar, att flera kompenserar bristen med att lägga ut texter till författare i sina bloggar – kanske för att de har svårt att uttrycka det de själv vill säga i ord.

  2. Ja du Terje… Jag kommer att tänka på ett citat som jag stötte på i min ungdom när jag provade på arbetet på tidning… ”Everything you read in the newspapers is absolutely true, except for the rare story of which you happen to have firsthand knowledge”.

    Tycker riktigt bra om bilderna i inlägget, allra mest den första… så förförisk och olycksbådande på en och samma gång. Oemotståndlig!

Kommentera

