Det blir tyvärr en paus här i bloggen…

(1)

En hårddisk har kraschat…

Har kört EaseUS Data Recovery Wizard som nu tickar och går, och får tillbaka mycket.

Men jag har förlorat mycket, det kan jag tyvärr säga redan nu… Men jag vet inte hur mycket.

Alla originalfiler från 2012 och framåt är intakta, dessa ligger på en annan hårddisk, men jag har förlorat originalfiler från åren 2006-2011. Jag vet däremot inte hur många än.

Jag har även förlorat många av mina inskannade analoga bilder. Visst har jag kvar de analoga bilderna, men jag hade hunnit skanna in runt 30 000 bilder där många nu är förlorade.

Jag har förlorat vissa föreläsningar och bildspel, rätt mycket skrivna texter och en del annat.

Dessutom har alla filer som kommer tillbaka nu bytt namn, så jag har ett rent helvete med att katalogisera alla bilder igen. Och jag som hade stenkoll… Vet ej hur det blir med exifdata och liknande…

Många av mina färdigarbetade bildfiler är också förlorade…

Det är alltså många arbetstimmar som gått förlorade i kraschen…

Det blir därför en paus här för att reda upp i allt detta, och sedan håller jag tummarna för att jag inte förlorat något riktigt viktigt…

Det som publiceras i bloggen närmsta dagarna är sådant som redan ligger inne för publicering på datum.

Ni får gärna hålla tummarna!

Edit 23/4-2017: Har nu avslutat programmet som gjort ett riktigt bra arbete. Stora delar av det viktiga på hårddisken har jag återfått och nu sparat ned på en annan hårddisk. Ett antal bildfiler har bytt namn, några bilder har även bytt plats och fått exifdata från bilden som den ersätt. Däremot har programmet fått fram upp emot 20 kopior av varje bildfil, så det gäller att ha tungan mitt i munnen och inte ta bort fel fil när jag nu rensar bort kopiorna. Ett antal bilder har också helt bytt namn, men flera av dessa har kvar rätt exifdata så jag får döpa tillbaka dem och sedan flytta bilderna till rätt mapp.

Jag har även lyckats återfå samtliga föreläsningar, kursmaterial, bildvisningar, bildspel och filmsnuttar. Jag har även fått tillbaka alla dokument, vad jag hittills kunnat se.

Det återstår rätt mycket arbete att gå genom allt och se över vad som jag lyckats återfå, men vad jag nu kan se verkar det som jag har återfått nästan allt! Räknar med att det kan ta ett par månader innan allt verkar vara som det ska vara.

Ett riktigt stort tack till Mårten Lundgren för värdefull hjälp och viktig guidning över telefon. Utan dig vet jag verkligen inte hur allt hade slutat…

Vet inte riktigt när bloggen är i full gång igen, då jag har mycket kvar att få fram innan jag har tillräcklig översikt för detta – men jag har lärt mig rätt mycket i allt detta, så ni kan räkna med ett blogginlägg längre fram där jag delar med mig av detta. Kunskap som jag tror kan vara viktig att få för alla fotografer.

(Bild 1 – Någon form av bild som jag förlorat, 2017)

22 thoughts on “Det blir tyvärr en paus här i bloggen…

  1. Ooops! Det var inget vidare. Håller tummarna att du kan rädda så mycket du kan. Men förstår vad snopet det måsta kännas. Flera års bilder borta och som sagt arbetstimmarna som i ett nafs gått förlorade. Men som sagt hoppas att recovery programmet kan hjälpa dig rädda det mest som gått förlorat ut i cybers svarat hål. Håller båda tummarna…
    /Christer K

  2. Håller tummarna. Uppskattar även dina äldre bilder.
    Någon kommentar angående din back-up strategi?

  3. Såklart vi håller tummarna. Tråkigt om mycket går förlorat men det finns expertis som kan göra underverk, som kan rädda filer från hårddiskar man trodde var bortom all räddning. Det kostar visserligen men det kanske kan täckas av någon försäkring. Vi hoppas.

  4. Jamen det var väl för väl att programmet lyckades locka tillbaka de försvunna filerna från cyber rymdens svarta hål 😉
    Det är alltid bra med vänner som kan guida en rätt i, ibland datorns snåriga väg. Och förklara så man förstår 🙂
    /Christer K

    • Man känner sig hjälplös och frustrerad, dessutom oerhört orolig och huvudet fullt av de värsta tankarna. Men samtidigt en erfarenhet rikare. Och ny och nyttig erfarenhet och vad som skett och hur man kan undvika att det sker flera gånger.

  5. Verkligen roligt att det tycks ordna upp sig till största del.Sånt här man läser om men inte riktigt vill tro ska hända en själv,men jag har faktiskt börjat lägga över bilder och annat på en extern hårddisk,vilket med all tydlighet har visat sig vara rätt förnuftigt!

  6. Ett tips inför framtiden (förutom, förstås att göra backup av allt viktigt) är att det ofta inte är något fel på själva disken när en hårddisk kraschar. Det går att köpa en sladd för någon hundralapp som man kan koppla direkt på disken om man tar isär den; är det bara något fel i någon kontakt på vägen så kommer man förbi det så. Nu vet jag inte vad felet var i det här fallet, men en tumregel är att om den inte rasslar och låter så går det att rädda, och man slipper betala dyra pengar för att lämna in den och få den fixad. Skönt att höra att det löste sig i alla fall!

    • Jo, det känner jag till. 😀
      Denna hårddisk hade börjat gå sönder i vissa sektorer, och hade slutligen gått sönder helt inom en snar framtid – vissa filer hade gått förlorat, och den hade börjat med bland annat Windows och vissa bildmappar där jag hade sparat bilder som jag publicerat.

      Provade några recoveryprogram som inte fungerade alls, innan jag provade detta. När jag såg vad det klarade av så köpte jag det, 856 kronor vilket var värt varje krona. 😀

  7. Så skönt att du förhoppningsvis lyckats rädda alla filerna iaf Terje. Tyvärr är det ju aldrig frågan om en hårddisk går sönder, utan när den går sönder. 😦
    Men jag är glad att vi kunde reda ut detta tillslut iaf. Alltid roligt att kunna hjälpa till! =)

  8. Oj, vilken bedrövelse… 😦 men tolkar dig som att det ändå slutat förhållandevis väl, även om mycket arbete återstår med att återställa ordningen i arkivet.

Kommentera

