Grodor…

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)

(6)

(7)

(8)

(9)

(10)

Fotograferade vid en grodlek igår. Vad jag kunde se var det vanlig groda, även om några individer så mer ut som åkergrodor. Ljudet var däremot svårt att missa, vilket tyder på att det var vanlig groda. Bilderna gjorde jag med 250mm och 400mm. Oftast liggande med kameran direkt på marken intill den lilla gölen. Ett antal av bilderna är dubbelexponeringar i kameran (bild 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 och 14).

Platsen var underbara Fiskebäcks ängar utanför Habo. Det var första gången vi var där, men definitivt inte den sista.

Det är en underbart fint lövlund och naturreservat. Vi hittade blommande tibast vilket blev en trevlig överraskning. Och vårens primörer stod i sin finaste blom; vitsippor, blåsippor, vårlök, gullpudra och vätteros. På några ställen var även den lilla desmeknoppen på väg fram. Och från träden sjöng bofinkar, rödhakar, nötväckor och koltrastar i mängder.

(Bild 1 till 20 – Grodor, 2017)

(11)

(12)

(13)

(14)

(15)

(16)

(17)

(18)

(19)

(20)

8 thoughts on “Grodor…

  1. Terje, du är bäst när det kommer till naturfoto. Tyvärr kollar jag inte lika ofta sedan jag städade bland mina ikoner. Nej, jag sorterade inte bort dig men du hamnade under huvudtemat fotografer.
    Nu har jag i alla fall hittat tillbaka.

  2. Härliga bilder från ett ställe jag ibland tänkt besöka,men inte fått tummen ur…det ligger väl lite för nära…men du har lyckats göra mig riktigt nyfiken,så nu ska det bli av!

  3. Flotte bilder av paddene Terje! Skikkelig vårfølelse! Nå begynner tiden å gå så fort at man bare får med seg en brøkdel av det som skjer. Men kanskje til nest år😉

    • Takk så mye Børge, selv om det nå var frosker denne gang… 😉
      Visst går det fryktelig fort nå – har nettopp kommet tilbake fra Hornborgasjön med 13 000 traner… 🙂

Kommentera

