En ormvråk från idag…

(1)

Fick ett fint och nära möte med en ormvråk i Mullsjöskogarna idag.

400mm.

(Bild 1 – Ormvråk, 2017)

Åtta bilder…

(1)

(2)

Åtta bilder från olika platser. Helt olika tillfällen. Olika ljus och olika tekniker.

Första bilden är från Käringsund på Åland. Den är från första gången jag var där, skulle hålla både föreläsning och en workshop. Fick frågor om jag hade några särskilda önskemål om vad jag ville fotografera och jag kände direkt att jag gärna ville fotografera havtorn. Det blev en tur till en plats på norra Åland där fotoklubbsmedlemmarna visste att de var några fina bestånd. Detta är en av de första bilderna när vi kom till platsen. Det är en dubbelexponering för att få fram en speciell softeffekt i det mjuka ljuset. Det var regn i luften och färgerna var lagom mättade, vilket fick havtornsbären att poppa fram från landskapet – samtidigt som softeffekten också fick de ljusare föremålen att komma fram lite extra i landskapets mjuka toner. Ett gammalt båthus fick ge miljökänsla och dimensioner och placerades diagonalt mot havtornsbuskarna. Bilden har jag av någon anledning aldrig visat fram tidigare, inte ens på den analoga tiden – men bättre sent än aldrig. Jag gillar bilden, kanske mer idag än när jag första gången tittade på den när diafilmen kom tillbaka från labbet. Kameran var Nikon F3, brännvidden 28mm vidvinkel och filmen var Fujichrome Velvia på 50 ISO.

Andra bilden är från Barsebäck i Skåne, en gång i tiden kanske mest känd för kärnkraftverket – men även för att det i området var fina skånska landskap med både pilalléer och gula rapsfält i fina kombinationer. Bilden är från maj 1987, med Nikon F3 och 20mm vidvinkel. Filmen var Kodachrome 25. Jag och vännen Åke Lindau var där för att jobba med typiska skånebilder och detta är en av bilderna från tillfället. För att få extra fin mättnad i färgerna använde jag även ett polarisationsfilter, vilket man kan se på den djupa blåfärgen på himlen. Som vanligt arbetade jag rätt mycket med att få till spännande och innehållsrika kompositioner, och skuggan på grusvägen är ett mycket viktigt element i bilden. Bilden bygger på en kombination av diagonala och horisontella linjer, men också på hur jag hela tiden överlappat mellan ljusa och mörka fält i bilden – för att förstärka djupkänslan.

(3)

(4)

Tredje bilden är från Dalby Söderskog nationalpark, inte så långt från Lund i Skåne. En underbart fin skog där jag ofta var under vårblomningen, nästan varje år under den tiden jag bodde i Skåne. En karaktärsblomma är hålnunneört, eller skånsk nunneört som den också kallas. Här en bild på ett för mig vanligt tillvägagångssätt när jag fotograferar blommor; jag letar efter en blomma att lägga i skärpa för att sedan leta efter andra blommor att ha med i oskärpa i förgrunden. Sedan handlar resten om var i bildytan jag placerar den skarpa blomman, och sedan givetvis också graden av oskärpa på de andra blommorna. Bilden gjorde jag med Nikon F3 och schaktsökare, för att det skulle bli mer bekvämt att fotografera i de extremt låga kameravinklarna – och undvika nackspärr. Brännvidden var 400mm och filmen Fujichrome Velvia på 50 ISO.

Fjärde bilden visar den underbart fina blomman lappljung från ett av de få tillfällen jag fotograferat arten. Bilden är från Nipfjället i Dalarna i augusti 2002. Precis som i bilden på hålnunneört har jag valt en extremt låg kameravinkel (den låg direkt på marken) och med schaktsökare till Nikon F3. Brännvidden var här 105mm makro med en telekonverter (210mm). Jag använde dessutom en ficklampa som låg på marken en liten bit bort och lyste upp blomman precis på rätt sätt. Det var mulet och regn i luften vid fotograferingstillfället.

Femte bilden är från urskogen vid Nipstugan upp mot Nipfjället, från en plats jag ofta återvänt till. Dels själv, men även som ett utflyktsmål under mina veckokurser i Grövelsjön. Här finns det fantastiskt fina och gamla urskogar med mycket skägglav, skogarna är dessutom mer eller mindre orörda och klassas som några av de finaste och största urskogsområdena i Sverige. Platsen är också fantastiskt fin om man vill uppleva lavskrika, och då i kombination med skägglav. Bilden gjorden jag med Nikon F5 och 400mm. Filmen var Ektachrome 100 VS.

(5)

(6)

Sjätte bilden är från Hallands Väderö, från maj 1990. En havstrut sitter mot den fina solnedgången och ingår i ett rätt så stort bildmaterial från trutkolonierna på ön. Från början var det just trutarna som var mina huvudsakliga motiv under utflykterna till Väderön, men med tiden tog skogshararna över alltmer. Bilden gjorde jag med Nikon F3 och 1000mm spegeltele, för att få en tillräckligt stor sol i bakgrunden, dessutom med Kodachrome 25 – en film jag huvudsakligen använde helt fram till 1994. Innan jag bytte till Fujichrome Velvia. Självklart använde jag också stativ, då den stora brännvidden mycket lätt gav skakningsoskärpa i bilderna. Jag fick även låsa spegeln innan jag exponerade med trådutlösare, allt för att få så bra skärpa som möjligt i bilden.

Sjunde bilden visar samojeden Pontus, trofast följeslagare till vännen Anders Dahlin under många år. Denna bild är från en utflykt till Skinnarodden vid sjön Femunden i Norge. Medan fotograferna gick runt och fotograferade nattbilder på både stjärnor och norrsken – och med långa slutartider, ibland upp emot flera timmar – så låg Pontus lugnt och njöt av den fina septemberskymningen. Kanske tänkte han också på fotografernas märkliga beteenden där i mörkret. Bilden gjorde jag på frihand med rörlig kamera, med Nikon F5 och 28mm. Slutartiden var runt 2 sekunder och filmen var Ektachrome 100 VS.

Åttonde bilden visar skogsharen Krisse som jag jobbade mycket med under sommaren 1999 på Hallands Väderö. Denna bild är från ett tillfälle där Krisse låg i vegetationen och vilade i det brinnande kvällsljuset. Kameran var Nikon F5 och brännvidden 400mm. Filmen var Ektachrome 100 VS. Bilden visar också ett vanligt tillvägagångssätt för mig när jag fotograferade skogshararna på Väderön; låg kameravinkel med stativet i spagat, och där jag även arbetade med oskarpa förgrunden på samma sätt som när jag fotografera blommor. Precis som i exempelvis bilden på hålnunneörten.

(Bild 1 – Käringsund, 1996)
(Bild 2 – Barsebäck, 1987)
(Bild 3 – Hålnunneört, 1997)
(Bild 4 – Lappljung, 2002)
(Bild 5 – Lavskrika, 2002)
(Bild 6 – Havstrut, 1990)
(Bild 7 – Pontus, 2001)
(Bild 8 – Krisse, 1999)

(7)

(8)