Tolv landskapsbilder…

11156 (1)

11157 (2)

11158 (3)

11159 (4)

11160 (5)

11161 (6)

Satt just och botaniserade lite bland mina landskapsbilder. Plockade fram tolv sådana från lite olika platser genom åren, bilder som jag inte visat tidigare här i bloggen.

Första bilden är från Ängelholm i Skåne, en riktigt varm sommardag. En bild jag gjorde med hålkamera. Andra bilden är från Brunkollen i Bærumsmarka, utanför Oslo i Norge. En riktigt kall vinterkväll, med 400mm tele. Tredje bilden är från Grövelsjön i Dalarna med 400mm. Det snöade rätt mycket den dagen, vill jag minnas. Fjärde bilden är från Kopparhatten i Skäralid i Skåne, en sen och mulen höstkväll med 400mm. Femte bilden är från fjälldalen Landmannalaugar på södra Island, med 270mm. Sjätte bilden är från Skatberget på Skatön, utanför Söderhamn i Hälsingland. Här använde jag lång slutartid och rörlig kamera.

Sjunde bilden är från Skärån i Skäralid i Skåne, denna gång med 20mm och stort skärpedjup. Åttonde bilden är från Kammahav i Hälsingland, i det sista ljuset från kvällssolen. Nionde bilden är från Knuthöjdsmossen i Västmanland, precis vid soluppgången och med 28mm. Tionde bilden är från Byrums raukar på norra Öland, med 28mm vidvinkel. Elfte bilden visar polarull i nattljus från Landmannalaugar på södra Island. Jag har aldrig sett så mycket polarull på ett ställe… Tolfte bilden är från Nässjön utanför Mullsjö här i Västergötland, en härlig höstnatt och med lång slutartid. Vill minnas runt 10 minuter…

(Bild 1 – Sommarskog, 1987)
(Bild 2 – Vinterskog, 1999)
(Bild 3 – Vinterdis, 2002)
(Bild 4 – Höstskog, 1999)
(Bild 5 – Ryolitlinjer, 1996)
(Bild 6 – Hemma hos trollen, 2005)
(Bild 7 – Höstlöv, 1988)
(Bild 8 – Kvällsljus, 2004)
(Bild 9 – Augustimorgon, 1996)
(Bild 10 – Kvällsljus, 1997)
(Bild 11 – Polarull, 1995)
(Bild 12 – Höstnatt, 1992)

11162 (7)

11163 (8)

11164 (9)

11165 (10)

11166 (11)

11167 (12)

8 thoughts on “Tolv landskapsbilder…

  1. Hur kan du komma ihåg så många detaljer kring dina äldre foton, jag menar, du tar ju några bilder om året…jag kommer ju knappt ihåg var jag var i förrgår, ha ha ha!
    Den första bilden känns bekant på nåt vis, har du visat någon bild i färg från samma plats? Det jag tycker är så roligt med att kika in här är att det alltid känns nytt oavsett om motiven egentligen visats tidigare på sätt och vis. Och så många gånger jag har tänkt att ”varför har inte jag tänkt på det där” 😀
    Solljuset som lyser mellan trädstammarna värmer en, som en varm vårmorgon efter en kylig natt.

    • Under alla år har jag varit flitig med att anteckna, särskilt på den analoga tiden. Idag tar jag mycket stöd från exif. Däremot har jag alltid haft lätt för att komma ihåg platser, och kan ofta komma ihåg hur jag gjort och tänkt.

      Genom alla år har jag också ofta redovisat vad jag gjort i olika texter och under olika framföranden – vilket blir viktiga påminnelser.

      Annars i livet är mitt minne relativt bristfälligt… 😉

      Tack så mycket Lena för ännu en mycket fin kommentar! 😀

Kommentera

