Det ständigt närvarande landskapet…

10892 (1)

10893 (2)

10894 (3)

10895 (4)

10896 (5)

Landskapen finns överallt, lättillgängliga för alla som vill utveckla sitt bildskapande. Man måste inte ta sig till någon vacker nationalpark med dramatiskt fjällnatur, det måste inte nödvändigtvis vara en vacker solnedgång vid havet – eller för den delen när morgonsolen bryter genom morgondimman. Det måste inte heller vara ett maffigt vattenfall, en sagolik vacker bokskog eller en skogssjö med blommande näckrosor.

Visst kan en mindre erfaren fotograf kamouflera sitt okunnande i ett motiv som är sagolikt vackert, men i längden blir bilderna extremt enahanda – ja på gränsen till tråkiga. Jag har faktiskt sett ett antal föreläsningar från fotografer där landskapsbilderna hämtats från några av de mest fantastiska platserna världen, men där jag var på gränsen att somna ett flertal gånger då bildspråket var både dött och intetsägande.

Det är ju svårare att lyckas göra riktigt bra bilder på vilda fåglar och däggdjur, men det är samtidigt betydligt lättare att hitta de riktigt bra djurbilderna. Det ständigt närvarande landskapet, motivet som inte springer iväg eller gömmer sig för motivhungriga fotografer, det kräver sin fotograf. Trots sin lättillgänglighet, så är det svårare att hitta riktigt bra landskapsbilder.

Kanske är landskapet svårt, just för att man inte får något gratis. Här kan man inte låta bilden förföra genom att man fångat en skygg fågel i flykten eller en skyggt däggdjur i dramatiskt kvällsljus. För att landskapsbilden ska fungera, så måste fotografen ofta använda hela sitt bildkunnande – gärna kryddat med stor fantasirikedom och känsla för både karaktär och uttryck.

10897 (6)

10898 (7)

10899 (8)

10900 (9)

10901 (10)

Om man inte upptäckt det innan, så framträder de bildmässiga bristerna med all sin tydlighet när man ska göra en bildbok med enbart landskapsbilder. Kanske har man även bestämt sig för att samtliga bilder ska vara i svartvitt, och inte ens kan gömma sina brister bakom förföriska och förrädiska färger. Att göra en sådan bok med mer än 400 bilder blir en stor utmaning, om man inte vill att läsaren ska somna redan efter tjugonde eller trettionde bilden…

Att hålla uppe intresset, att få fram det unika och fascinerande i samtliga bilder – även i mer alldagliga landskap som saknar dramatiken från ett dansande norrsken eller den vackra utstrålningen till en solnedgångsbadande skogssjö. Kanske var det därför det tog så många år innan jag kunde göra boken ”Svartvita landskap” (ni kan se mer både här och här), att skapa en bok med svartvita landskapsbilder som inte blir långtråkig. Och kanske även har förmågan att ständigt överraska i bild efter bild, samtidigt som bilderna är av en sådan karaktär att man känner att man vill återkomma. Att titta på bilderna en gång till och ännu en gång, helt enkelt för att bilderna tar lite extra tid på sig innan de berättat hela sin historia.

Som en landskapsbild också ska göra.

Någon mall i mitt landskapsfotograferande har jag inte; det finns nog inget annat motivområde där jag varierar mig så mycket som när jag fotograferar landskap. Jag har idag gjort landskapsbilder med samtliga brännvidder jag har tillgängliga i kameraväskan. Dessutom med allehanda filter; softfilter, gråfilter, polarisationsfilter och färgfilter för att påverka gråskalan i de svartvita bilderna. Mest använder jag det avtonade gråfiltret.

10902 (11)

10903 (12)

10904 (13)

10905 (14)

10906 (15)

Ofta dubbelexponerar jag också, eller multiexponerar om jag vill vara ännu mer speciell… Jag rör kameran på långa slutartider, eller jag använder blixt. Jag går nära, eller är långt ifrån. Ibland bländare 2.8, men oftare är det 22 eller 32. För skärpedjupets skull. Ofta har jag även stativ, betydligt oftare än när jag fotograferar andra motiv i naturen.

Bilder på högkant eller på lågkant, i panorama eller som kvadrater.

Mitt i natten i månskenet, bland blinkande stjärnor och dansande norrsken. I gryningen och i skymningen. Visst finns det bilder också på den vackra solnedgången eller den minst lika vackra soluppgången. Under heta sommardagar eller svinkalla vinterdagar. I full storm eller orkan, men också i ett intensivt hällregn.

I bloggen finns det nu mer än 3600 publicerade landskapsbilder att studera om ni är intresserade.

Och landskapen är ständigt närvarande. Det finns inga landskap som är mindre viktiga; antingen det är vid tågstationen i Mullsjö, i stadsparken i Malmö eller på ett stort kalhygge i norra Hälsingland.

Men vi behöver flera landskapsfotografer som också kan se allt detta…

(Bild 1 – Söderhamn, 2008)
(Bild 2 – Knuthöjdsmossen, 1996)
(Bild 3 – Valdalsfjellet, 2010)
(Bild 4 – Mullsjö, 2012)
(Bild 5 – Trollehallar, 1997)
(Bild 6 – Grövelsjön, 2006)
(Bild 7 – Bergsethskallen, 2006)
(Bild 8 – Söderhamn, 2003)
(Bild 9 – Brängen, 2010)
(Bild 10 – Skuleskogen, 2006)
(Bild 11 – Landa, 2009)
(Bild 12 – Mjöträsk, 2006)
(Bild 13 – Valdalsfjellet, 2010)
(Bild 14 – Skäralid, 1994)
(Bild 15 – Ängelholm, 1993)
(Bild 16 – Ängelholm, 1987)
(Bild 17 – Alvasundet, 2006)
(Bild 18 – Fårö, 2007)
(Bild 19 – Taberg, 2010)
(Bild 20 – Valdalsfjellet, 2010)

10907 (16)

10908 (17)

10909 (18)

10910 (19)

10911 (20)

Annonser

6 reaktioner på ”Det ständigt närvarande landskapet…

  1. Det är väl en av de saker som är så intressant med landskapsbilder och som du via alla dina mycket olika landskap fått mig att se på bilder på ett annat sätt och tänka landskap i ett mycket vidare begrepp än jag gjort tidigare. Jag har varit så fast i att det måste vara en vid vy på nåt vis.
    Att kunna få ihop 400 svartvita landskapsbilder som fascinerar måste ju vara en otrolig bedrift och ta en massa tid och kunskap, men det måste ju också kännas ganska fantastiskt att lyckas med något dylikt. Svartvita landskapsbilder är i mitt tycke riktigt vackert och spännande när det är bra.
    Här fastnade jag för de flesta bilderna egentligen, men nr 11 är något alldeles extra i mina ögon. De trädstammarna ser levande ut!

  2. Du har så rätt i det du skriver Terje: ”Det finns inga landskap som är mindre viktiga; antingen det är vid tågstationen i Mullsjö, i stadsparken i Malmö eller på ett stort kalhygge i norra Hälsingland.”. Visst är det så, men att fota landskap kräver ett stort bildseende och en känsla för variation. Det tycker jag verkligen att du visar fram här. Du visar verkligen både stora landskap, små landskap och även de detaljerna i landskapet som du på ett personligt sätt lyfter fram, så att de blir just personliga. Det gillar jag verkligen!

    Kanske är det just den här mixen i dina bilder i samband med att de blir personliga som gör att man aldrig tröttnar på att titta på dem?!
    Det här är riktigt fantastiska bilder att vila blicken på, bilder som väcker fantasin till liv och får tankarna att sätta fart. Mycket bra och ett stort tack för din fina inspiration här, både i text och i bilder. Det är verkligen tänkvärt! 😉

  3. Mycket intressant och tänkvärd text illustrerad av en massa spännande bilder. Javisst är det nog så att många kan ”köpa” sig spektakulära bilder genom att besöka dessa makalösa platser och kan imponera utan att ha känslan eller ögat, för att hitta bilderna runt knuten. Det är de fotograferna som imponerar på mig. De som kan göra sin närmiljö spännande och varierad, och du Terje är en sån som verkligen kan koka soppa på en spik, om du förstår vad jag menar. Och det kräver mer av fotografen, kunnandet och verktygslådan och kreativiteten måste vara tränad och på topp.
    Hittar ett gäng favoriter som verkligen talar till mig. Bild 3, 5, 9, 10, 11, 13 och 20 (skulle gärna nämna något om varje favorit, men då blir denna redan låååånga kommentar ännu längre. Men jag tror mig förstå att du känner mitt sätt att se, så du anar nog lite av vad jag fastnar för i bilderna) står ut lite extra denna gång, men andra kanske nästa titt. Beroende på sinnes stämning.
    /Christer K

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s