Nyfött land…

10659 (1)

I år är det tjugo år sedan jag var på Island senast. Tre gånger var jag där under 1995 och 1996. Ett fantastiskt och annorlunda land. Det har varit nära ett flertal besök genom åren, men hittills har andra projekt kommit i vägen. Framöver är dock ambitionen att det ska bli flera resor, det tar bara tid att göra nödvändig planering. Åtminstone så att jag kan färdigställa boken ”Nyfött land” som många väntat på nu i flera år…

Jag har många bilder från mina tre resor hittills, tror det är runt 10 000 bilder i arkivet. Allt är analogt, åtminstone hittills. Både i färg och svartvitt.

Projektet gav jag namnet ”Nyfött land”, ett projekt som hittills publicerats i ett antal artiklar i olika tidningar. Dessutom har det blivit ett stort antal föreläsningar, jag minns fortfarande föreläsningen jag hade 1997 med runt 1500 personer i publiken.

Projektet har även resulterat i ett kapitel i boken ”Min plats i ljuset” från 2005. Och de som följt mig genom åren vet ju att det faktiskt är så att samtliga kapitel i den boken även varit centrala projekt under mina år. Samtliga kapitel har också ett stort underlag för att generera egna böcker under eget namn.

Titeln ”Nyfött land” föddes på toppen av vulkanen Eldfell på Heimaey i september 1995. Jag gjorde då ett flertal bilder där jag lyckades få fram närheten av jätten Ymer, som är central i den nordiska mytologins skapelseberättelse. En bild jag tidigare publicerat i bloggen här.

Hela mitt bildmaterial från Island genomsyras av symbolik, och inte minst närheten till den nordiska mytologins skapelseberättelse. Om ni söker på ”Island” här i bloggen kan ni se ett stort antal av dessa bilder.

Visar en bild från Nesjavellir, mellan Selfoss och Þingvellir på södra Island. Bilden har jag tidigare inte publicerat.

(Bild 1 – Nesjavellir, 1995)

10 thoughts on “Nyfött land…

  1. ooh en så spännande bild med ett tydligt Terje signum i sitt unika bildspråk.
    Vilar verkligen stor mystik i den. Som hämtad ur en saga, med som sig bör gott och ont, och nu är vi på vandring i de onda naturtrollens och ond väsens område.
    De som livsnär sig på andras energi, kunskap och godhet, allt för att växa själva och framhäva sig själva, bland de andra onda väsen och naturtrollen. I denna dunkla värld av copykloner.
    Kampen pågår ständigt, beredda att med ett lömskt leende utdela dolkhugg i de ryggar som ligger ivägen för dem. Vill vandra igenom detta land så fort jag kan, tar ut stegen och ökar takten för att hinna ut på andra sidan. Sagan fortsätter…
    Det är den bild som dyker upp i min fantasi, när jag betraktar denna spännande bild.
    Förstår inlägg och titel, snubblade precis över den i cyber…

    /Christer K

  2. En riktigt spännande bild och jag vill bara se mer från det här projektet ”Nyfött land” Terje! 😉
    Jag, som många andra, hoppas såklart på en bok med dessa bilder i framtiden. Hade även varit roligt att fått uppleva föreläsningen 1997. Det vet jag hade varit riktigt spännande! =)

    Precis som alla andra av dina bilder Terje, tycker jag att denna bild andas den mystik och ditt egna bildspråk/signum. En landskapsbild mer än ett vackert landskap. Här finns en eftertanke och som sagt en symbolik. Riktigt bra och spännande och jag hoppas på att få följa detta, som tillslut blir en riktigt fin bok! 😉

    • Tack så mycket Mårten! 🙂
      Bokens struktur är i stort klar sedan länge, behöver däremot komplettera med vissa bilder för att fullt ut få ihop den exakt som jag önskar. Så åtminstone en eller två resor till, eventuellt en lite längre resa.
      Det materialet jag har hittills har jag fått mycket uppmärksamhet för, vilket jag är mycket tacksam över. Men att göra klar en hel bok, som verkligen når in fullt ut, tar lite extra tid. 🙂

  3. Island måste vara nåt alldeles extra att åka till, ett ställe jag länge velat åka till. Hoppas det blir av nu så vi kan få se resultatet så småningom.

  4. En märkvärdig och annorlunda bild, riktigt spännande att ”läsa” och ta in! Tycker som många andra att det vore riktigt roligt med en till bok från dig… 🙂

    Vore fantastiskt att få uppleva Island, tror jag. Även Norge och Finland vore intressant att göra några besök i med kameran. Lockas mer av detta än fjärran länder.

Kommentera

