En tornseglare från idag…

10570 (1)

Idag har det varit synnerligen optimalt för motljusbilder på tornseglare. Med hög luftfuktighet uppe bland molnen så var det lätt att få fram färger i det kraftiga motljuset, särskilt när jag underexponerade tillräckligt mycket. Det har blivit rätt många bilder, men visar en av de bästa som jag gjorde vid den husgaveln där jag gjort många motljusbilder under tidiga år.

Denna bild gjorde jag med Pentax K20D, 65mm, bländare 11, 1/2500 sekund och 100 ISO.

(Bild 1 – Tornseglare, 2016)

20 thoughts on “En tornseglare från idag…

  1. Riktigt bra bild Terje, har lidigt med dig dom sista åren, du har alltid varit en inspirationskälla och även Malin, tog ett långt uppehåll medans vi skaffade barn hus mm, har sakta tagit upp fotografin igen. Hoppas att ni mår bra trots allt. Kämpa på..

    Ha det gott

    Jimmy Myhre

  2. Ohhh, så vackert!
    Här kommer kungen av alla fåglar glidande genom luften, med en vacker himmel bakom sig. Otroligt vackert och en av favoriterna bland alla dina tornseglarbilder Terje. Mycket skickligt jobbat måste jag säga! 😉

  3. En riktig höjdarbild med fantastiska färger på molnen,hittar gott om geometriska figurer i bilden där känslan är att även molnen antar tornseglarens form och drar mot bildens övre högra hörn. Ett fint konstverk.

  4. Jag fastnade för den andra varianten och tycker om den mycket, men vad säga om denna. Tappar talförmågan och kan bara klämma ur mig. Världsklass Terje. Måste tamisjutton nog vara den bästa och mest spännande och unika bild på Tornseglare någonsin. Punkt!
    Med vänlig hälsning en stum av beundran Christer K

  5. Otroligt läcker bild med alla regnbågsfärger i himlen. Har tänkt på det förut och tycker det är lite häftigt att molnen så ofta följer det man väljer att fotografera, jag undrar om man omedvetet väljer vinklar då det inträffar eller om det bara är en vanlig slump. Som här, att de följer husväggen och takets vinkel.

    • Tack så mycket Lena! 🙂
      Omedvetet tror jag nog inte, det gäller ju ha koll på alla de olika elementen – så även molnen. Här var det rätt kraftig vind, så molnen ändrade sig snabbt hela tiden. Sekunderna efteråt var det nästan molnfritt. Hade just upprepningen mot husväggen i bakhuvudet – sedan var det att vänta in tornseglaren på rätt plats. De flög runt där hela tiden, så jag behövde inte vänta länge. 🙂

      • Förstår att du tänker på det, mer än vad jag gör. Ser att jag skrev omedvetet, menade undermedvetet och tänkte (som vanligt) på mig själv som utgångsläge 😉 Jag förstår att kunskap om hur naturen hänger ihop hjälper en hel del när man skapar bilder så som du gör och att det måste kräva mycket erfarenhet. Vackert blir det när det är klart 🙂

        • Det är ju detta fascinerande simultana seendet, som utvecklas varje år för en fotograf. Däremot håller jag med dig att mycket sker i det undermedvetna, och att jag kan agera snabbare än min egen tanke många gånger. Eller så tänker jag kanske långsamt… Hehe! 🙂

Kommentera

