Tio analoga landskapsbilder…

10512 (1)

10513 (2)

10514 (3)

10515 (4)

10516 (5)

Visar tio analoga landskapsbilder.

Första bilden är från Lervik i Skåne. Den diffusa tonen fick jag fram med att använda ett softfilter. Andra bilden är från Hovs hallar i Skåne. Här använde jag fisheyeobjektiv på 16mm och rörlig kamera. Tredje bilden är från Trollsjön utanför Mullsjö här i Västergötland. Fjärde bilden är från Mullsjö fiskdammar här i Mullsjö. Här använde jag softfilter. Femte bilden är från Svanshall i Skåne.

Sjätte bilden är från Landmannalaugar på Island. Här använde jag avtonat gråfilter och 28mm. Sjunde bilden är från Lillehammer i Norge. Här använde jag ett stjärnfilter. Åttonde bilden är från Toftøy i Norge, med 16mm fisheye. Nionde bilden är från Dagshög i Skåne. Tionde bilden är från Nattlandsfjellet i Norge.

(Bild 1 – Spegling, 1998)
(Bild 2 – Inifrån grottan, 1988)
(Bild 3 – Solen bryter genom morgondimman, 1999)
(Bild 4 – X, 1994)
(Bild 5 – Märkt, 1999)
(Bild 6 – Lavaprofil, 1996)
(Bild 7 – Vintersol, 1983)
(Bild 8 – Motljus, 1985)
(Bild 9 – Stormstänk, 1997)
(Bild 10 – Solnedgång, 1981)

10517 (6)

10518 (7)

10519 (8)

10520 (9)

10521 (10)

10 thoughts on “Tio analoga landskapsbilder…

  1. Det där med softfilter är vackert, eller iallafall något som tilltalar mig. Den ger bilder av skogen så som jag ofta ser den när jag är där. Blev väldigt förtjust i bild nr 5 också, vackert ”ärrat” klippblock eller om det är en sten kanske? Gillar det sovande ansiktet uppe i vänstra hörnet av den bilden.

  2. Vilken njutbar serie, med sin murriga mustiga färgskala. Fastnar särskilt vid bilderna fyra och fem. Fjärde, den känns liksom platt och djup på samma gång. Tycker om den softade känslan av skogen, det frodiga, fuktiga, mörka sköna. Femte, som Lena noterade jag något där kroppsligt där bland de lavbeklädda stenarna och sprickorna. En bild som inte endast är omedelbar, utan går att tolka och läsa igen och igen.

  3. Helt klart en riktigt njutbar och fin serie det här där tankarna far iväg då jag tittar på bilderna. Ansiktena i vattnet i den första bilden, profilen som stirrar upp i himlen (bild 6). Riktigt fint och inspirerande det här, precis som vanligt! =)

Kommentera

