8 nya bilder på tornseglare…

10262 (1)

10263 (2)

10264 (3)

10265 (4)

10266 (5)

10267 (6)

10268 (7)

Som ni redan har märkt här i bloggen, så har det blivit en del nya tornseglarbilder på sistone. Särskilt har jag arbetat i det extrema motljuset, med korta brännvidder och stort skärpedjup. Bilder som inte hade varit möjliga om jag inte hade använt solglasögon, för att inte skada ögonen.

Det blir även fantastiska färger i molnen, i kombinationen av extremt motljus och kraftiga underexponeringar. För att undvika extremt ljusa områden särskilt precis vid solen så har jag använt bländare 16 i kombinationen med 1/4000 sekund, på 100 ISO. Vilket gör att damm på sensorn lätt blir synligt…

Hade önskat att kameran hade gett mig möjligheten till lägre ISO-värde, kanske ned mot 25 – för att ha ett ännu större spelrum i exponeringarna. Just när jag gör dessa bilder saknar jag filmen Kodachrome 25 som jag använde mycket en gång i tiden.

Bilderna visar naturligt ljus.

Bilderna jag visar här i inlägget är med brännvidder mellan 18mm och 400mm.

(Bild 1 till 8 – Tornseglare, 2016)

10269 (8)

2 thoughts on “8 nya bilder på tornseglare…

  1. Hej igen Terje!
    Dina bilder gör mig salig. Älskar fåglar och älskar molnformationer. Dina bilder är magiska! Och tack, nu förstår jag varför det blir massor av ”svarta flugor” på en del av mina bilder. (Har börjat leka lite smått med skärpedjup och tid.) Som amatör antar jag att man måste lämna in kameran för rengöring? Har en Nikon D 7000. Eller finns det något annat sätt?

    • Tack så mycket Maria! 🙂
      Ja, det kan ibland vara ett gissel – dessa små dammduttar i bilderna. På bländare 29 eller 32 och kraftig vidvinkel i skir dimma – då blir det rena knottsvärmen…
      Själv använder jag en dammsugare med smalt munstycke som fungerar utmärkt. Finns även rengöringsmedel på marknaden (kostar oförskämt mycket…).

Kommentera

