Självklart lever kameran hela vintern…

9205 (1)

9206 (2)

9207 (3)

9208 (4)

Redan under mitt första år som fotograf var jag igång även under vintern. För mig fanns det inte någon downperiod, eller att kameran skulle läggas på hyllan under perioder på året. Jag fotograferade hela året. Punkt!

Men de flesta tänkte inte som jag. Mest fotograferade man under sommaren, ja och sedan under julen. Förstås. Men annars fick kameran vila. Särskilt under november och fram till jul. Och även under januari och februari. I det kalla vintermörkret fanns det inget som man ansåg vara tillräckligt intressant att fotografera.

Men om man, som jag, är rätt mycket mer intresserad i att fotografera än de flesta andra – så fanns liksom aldrig detta. Att inte kunna eller vilja fotografera under långa perioder varje år…

9209 (5)

9210 (6)

9211 (7)

9212 (8)

Dessutom älskar jag november, min fotografiska favoritmånad. Och ljuset under januari och februari älskar jag. Och allt detta färglösa eller blåtonade. Jag älskar ju den monokroma känslan – och givetvis de blå tonerna. Titta bara på bilderna i detta inlägg; vilken färg dominerar? Givetvis det blå. Som det ska vara just under vintern!

Visst är det kallt! Visst händer det att även jag fryser där ute i naturen. Även om jag nu verkar frysa långt mer sällan än de flesta andra. Och dessutom med klokheten att ta på mig tillräckligt med kläder…

Visst har jag skrapat is på bilrutan mer än de flesta andra, och även försökt få liv i frusna kamerabatterier. På den analoga tiden fick jag dessutom vara försiktig när jag drog fram filmen, den kunde lätt rivas sönder om den var stenhård och kall…

9213 (9)

9214 (10)

9215 (11)

9216 (12)

Men allt detta bjuder jag på. För inte vill jag vara utan den fantastiskt spännande vintern. Ljuset, färgerna, isen, snön, frosten – det blå…

Motiven är nog inte lika många till antalet; det finns inga insekter och småkryp, inga blomsterängar. Inga sjungande lövsångare, inga flygande tornseglare eller ladusvalor. Och grävlingen sover sin djupa vintersömn.

Men annars så… Mängder av spännande motiv; skogen som står nedtyngd av snö, det snöar tät, vintersolen som speglar sig i sjöisen, norrskenet som dansar under himlavalvet.

Och jag fotograferar mer eller mindre varje dag under vintern; oavsett om det är vargakyla eller snöslask.

9217 (13)

9218 (14)

9219 (15)

9220 (16)

Därför fick det bli detta inlägg; som en hyllning till den årstid de flesta fotografer verkar ha lagt kameran på hyllan – eller stuckit söderut till värmen. Årstiden de flesta inte har antingen ork eller intresse att fullt ut hänge sig åt ett intensivt fotografera.

Det är synd om dessa fotografer!

(Bild 1 – Snöväder, 2006)
(Bild 2 – Vinterspöken, 2008)
(Bild 3 – Koltrast, 2010)
(Bild 4 – Frostkristaller, 2006)
(Bild 5 – Is, 1990)
(Bild 6 – Kungsörn och korp, 1989)
(Bild 7 – Lappuggla, 2009)
(Bild 8 – Isblåsor, 2007)
(Bild 9 – Snögran och älgtjur, 2010)
(Bild 10 – Vildsvin, 2010)
(Bild 11 – Is, 2006)
(Bild 12 – Tång, 2010)
(Bild 13 – Gulsparv, 2010)
(Bild 14 – Vintersömn, 2010)
(Bild 15 – Älgtjur, 2010)
(Bild 16 – Ekorre, 2013)
(Bild 17 – Snöväder, 2010)
(Bild 18 – Havsörn och kråka, 2007)
(Bild 19 – Björktrast, 2009)
(Bild 20 – På väg, 2010)

9221 (17)

9222 (18)

9223 (19)

9224 (20)

6 thoughts on “Självklart lever kameran hela vintern…

  1. Härligt inlägg där du visar vilka fantastiska möjligheter denna årstid ger. För egen del är det självklart att kameran kommer med ut så fort tillfälle ges,tyvärr får ju vi vanliga dödliga hålla till godo med helgerna under denna mörka årstid,men som sagt, härliga bilder du visar.

    • Tack så mycket Jan-Olov! 🙂
      Visst kan det vara frustrerande många gånger, med att det är mörkt när man åker till sitt arbete och mörkt när man åker hem. Men man har ju helgerna, som du säger. Jag känner flera amatörfotografer som däremot är mer aktiva under vintern, än de flesta. Så visst går det, om man är tillräckligt intresserad – och älskar vinterljuset. 🙂

  2. Klart kameran måste ut och luftas i det sköna vintervädret! 😉 Många läckra vinterbilder i inlägget, som inspirerar och får mig att vilja ut, än mer än tidigare. Tack för det!

  3. Terje, den femtonde bilden är ju mästerlig! Först såg jag till höger en svart figur som i en avvärjande gest höjer handen för att säga ”stopp, kom inte hit”! Sedan såg jag titeln och funderade länge på om du inte hade satt titeln på fel bild (!) för någon älg såg jag då rakt inte, förrän…

Kommentera

