Jag är ingen motivspecialist…

8910 (1)

Visst är det i naturen jag i första hand fotograferar, även om det händer att jag fotograferar annat också. Mycket därför väljer jag att i första hand kalla mig för naturfotograf, mer än att enbart kalla mig fotograf.

Men där slutar mina specialiteter… När jag väl är i naturen med kameran så har jag inga direkta favoritområden. Jag är egentligen lika mycket intresserad av de stora och små landskapen; som jag är av blommorna, insekterna, fåglarna och däggdjuren. Ena dagen kanske jag fotograferar älg och rådjur i kvällsdimma, för att nästa dag fotografera olika abstrakta landskapsbilder.

Vilket ni också kan se med stor tydlighet här i bloggen. Med över 8900 publicerade bilder hittills, så har jag publicerat bilder från alla de fem huvudkategorierna. 2845 bilder på landskap, 2752 bilder på fåglar, 1191 bilder på däggdjur, 1056 makrobilder och 84 bilder på människor. En rätt stor spridning kan man ju säga, även om nu bilderna på människor egentligen är rätt få till antalet.

8911 (2)

I detta blogginlägg har jag valt ut en bild från varje huvudkategori. En landskapsbild från Digerberget i Hälsingland, där man någonstans i dimman kan se antydningar från samhället Kilafors. Andra bilden på den spöklika skuggan är från Trolldalen i Hälsingland, passande plats för de mer spöklika och trolska bilderna. Det är Malin som här fått agera modell.

Tredje bilden är en mygga som sitter på insidan av ett fönster i ett ödetorp, fotograferat med en digital kompaktkamera och vidvinkel. Som fågelbild har jag valt en storlom i flykt vid Mullsjön och däggdjuren representeras av en sömnig räv från Kyrkekvarn utanför Mullsjö.

Två av bilderna skulle däremot många säga att de inte är riktiga eller äkta naturbilder, som bilden på skuggan och myggan. Dels finns en människa med i ena bilden, dels ser vi detaljer från fäbodar och torp. Men detta är inget jag tänker så mycket på, jag är inte så upptagen av olika ”regler” som naturfotografin sätter upp – annat än att jag aldrig skadar naturen och inte ljuger med hur jag gjort bilderna. Jag har inga hemligheter, då jag i alla avseenden föredrar att göra bilderna klara i kameran och i naturen.

Jag ser mig mer som en friluftsmålare än en ateljémålare, om vi skulle göra en jämförelse.

8912 (3)

Om jag gör något i Photoshop? Givetvis! Fast jag gör inga större ändringar, även om det nu säkerligen finns andra som tror detta. Jag plockar bort damm, gör enklare beskärningar om jag önskar det – och enklare justeringar av färger och nyanser. Inget annat!

Det finns människor som tror annat där ute, mycket på grund av mitt misstag som jag erkände 2011. Men även innan, så också under mina analoga år, var det fotografer som trodde en massa. Så det är inget jag personligen bryr mig om; kan man inte titta på mina bilder med fria bildögon, så förstår man inte eller vill förstå mina bilder.

Det finns redan idag tillräckligt med fotografer som förvånat sett vad jag fått fram på kamerans display, kanske för att de möjligen trodde att jag gjorde något i efterhand. Glömmer exempelvis inte den fotografen som under en utflykt till Ryfors gammelskog förvånades av hur jag kunde få fram det jag gjorde med mina multiexponeringar i kameran. Kanske trodde han att jag gjorde detta i Photoshop i efterhand, trots att jag berättat ett flertal gånger att jag inte gjorde det…

8913 (4)

Det klassiska är ju att man inte tror på något innan man ser det med egna ögon…

Den senaste månaden har jag huvudsakligen arbetat med landskapsbilder, och många av dessa har varit i svartvitt. Och det är precis så jag arbetar som fotograf, jag håller på med vissa motiv mer än andra under perioder. Ni som har följt med i min blogg en längre tid kan se detta, då det kan komma ett flertal inlägg efter varandra med rådjur och älg, sedan flera med fågelbilder. Och just nu på sistone har det blivit mest landskap.

Och så kommer jag fortsätta även framöver – om ni nu inte skulle ha något emot det…

(Bild 1 – Sommarnatt, 2008)
(Bild 2 – Skuggan, 2007)
(Bild 3 – Myggan, 2008)
(Bild 4 – Storlom, 2013)
(Bild 5 – Räv, 2009)

8914 (5)

Annonser

12 reaktioner på ”Jag är ingen motivspecialist…

  1. Bild två med skuggan av Malin var riktigt läcker. Nu är ju jag nybörjare med stort N men tycker det är kul att försöka göra bilden ”klar” direkt i kameran. Dessvärre finns inte möjligheten att dubbelexponera med min vilket jag önskar. Det får jag väl önska mig i 60-års present eller nåt med tanke på priserna. Men då… 😉

    • Tack så mycket Lena! 🙂
      Vad vi gör, eller inte gör, det tycker jag att vi alla själv ska bestämma. Och vi gör det vi behöver för att skapa de bilder vi vill göra, antingen vi är nybörjare eller inte. Och många kan inte dubbelexponera i kameran, och väljer då andra sätt. Såklart! 🙂

  2. Gillar samtliga bilder i inlägget.

    Du skriver om dubbelexponering, att du gör det i kameran. För min del så spelar det ingen roll om det sker i datorn eller i kameran, jag äger bilden som skapas!

    Frågan är väl var gränsen går och om man påstår att bilden är äkta/obearbetad digitalt.

    Alla bearbetar sina bilder i datorer, mer eller mindre. När jag började som anställd pressfotograf 1970, så jobbade man skjortan av sig i labbet, när man kopierade bilder.

    Det gjorde alla mer eller mindre, då fanns ingen debatt för eller emot bearbetning av bilder i labbet.

    När sen datorerna kom in i bilden och man började göra bilder av personer, med ett annat huvud än sitt eget, då skrev man att bilden var manipulerad, där börjar väl gränsen gälla. Att man skriver att bilden är manipulerad, då är det väl ok. 😎

    • Tack så mycket Lars! 🙂
      Det är för mig oviktigt vad man gör eller har gjort, så länge man berätter det. Och visst kan man även berätta att en bild är manipulerad, men vi måste också då veta att vi alla lägger olika betydningar till begreppet. 🙂

      • Om man svarar bra med ett ord, så är ALLA BILDER manipulerade, gissa om alla jobbade och trixade i labben.

        Bara man inte ljuger ihop en historia, med klippa och klistra. Utan berättar hur den (kanske) extrema historien gick till. Att det som bilden föreställer är sannolikt eller dikt. Man avgör på egen hand det hela 😎

        • Alla bilder är ju på något sätt manipulerade, det beror ju på vad man lägger i ordet. Och visst får man göra precis som man vill, tycker även jag – så länge man inte ljuger eller skadar naturen. 🙂

  3. Tack för en intressant läsning. När jag började med naturfotografering för några år sedan upplevde jag det svårt och trögt att hitta något intressant att fotografera men jag måste säga att det blir lättare och lättare att hitta motiven ju mer jag håller på. De finns ju överallt, bara man öppnar sina sinnen. Att göra bilden färdig i kameran (frånsett smärre justeringar liknande de du nämner) är oerhört stimulerande och ställer stora krav på kreativt tänk hur man ska få till bilden som man vill ha den. Själv jobbar jag mycket långsamt och metodiskt, kan hålla på en timme eller två med en enda exponering. På Fotosidan har jag ett album som heter Namnlösa landskap och ett annat som heter Abstraktioner där alla bilder är tillkomna i kameran. Jag får ofta frågan hur jag bär mig åt för de ser ju onekligen manipulerade ut, men det går att göra mycket när hjärnan, hjärtat och kameran samarbetar.

    • Tack så mycket Erik! 🙂
      Vi väljer ju alla våra egna arbetssätt, så även jag – något jag ofta berättar om här i bloggen. Och jag håller helt med dig, att man kan göra mycket i kameran vid motiven. Själv kan jag också jobba hur länge som helst med vissa bilder, för att vid nästa fotografering agera snabbt och impulsivt. Vilket är själva förtjusningen vid bildskapandet. 🙂

  4. Ja Terje, fortsätt precis som du gör så är jag tacksam! 🙂
    Just det du beskriver, att du är Naturfotograf för att du helst riktar kameran åt det hållet, men även gör bilder på annat, utanför Naturfotografins riktlinjer tycker jag är berikande. Ibland är det små detaljer, ibland vidsträckta vyer. Ibland är det bilder på boskap, ibland bilder på människor. Ibland är det en bild på en lyktstolpe som i bilden samverkar med ett träd eller något annat. Det är berikande att även få se den delen av naturen, men främst just dina upplevelser och dina bilder. 😉

    Jag vet att vi stött och blött detta många gånger. Men varför skulle inte en bild på en mygga i ett ödehus vara en naturbild?!
    Det är ju egentligen lika mycket naturbild som en kungsfiskare på ett vasstrå intill en utdikad å???
    Enda skillnaden är att det är inte många som ser på naturen på det här sättet och det likriktar alla typer av naturbilder. Tänker man på det ur det här perspektivet så inser man snart att motiven faktiskt finns där överallt. Därmed ska man inte sluta att fota exempelvis kungsfiskaren. Utan snarare fundera över hur man kan sätta sin egen prägel på bilden. Just detta tycker jag att du är mästare på Terje!

    Att någon ser förvånad ut när man ser bilder du exempelvis får fram i Gammelskogen…
    Ja det finns förmodligen två anledningar till detta. Den ena är som du beskriver i din text. Den andra beror nog mer på att man är högst imponerad och paff över hur du kunde se den där bilden och varför man själv inte gjorde det! 😉
    Dessutom får man inte glömma bort att bildskapandet faktiskt är ett hantverk och kameran endast gör som fotografen/kameraägaren ställer in den till att göra… 😉
    Ungefär som när man hör Itzhak Perlman spela på sin violin. Det kan verka enkelt, men när man provar och lär sig mer, så inser man att fallet faktiskt inte är så.

    Fortsätt att inspirera oss läsare här på bloggen Terje och fortsätt med ditt fotande enligt dina regler och inte någon annans! 😀

  5. Givetvis vill jag fortsätta se dibna bilder, från alla möjliga motivområden. Är inte detta just en styrka i ditt fotograferande? Att kunna hitta och göra, oavsett plats, att Se. Fantastiska bilder rakt igenom, är ju svag för rävbilder generellt, men Skuggan var extra intressant, för mig just idag 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s