Vad innehåller bilden egentligen?

8637 (1)

Jag fotograferar kontinuerligt, året om, år efter år. Några längre uppehåll har jag inte haft sedan jag började fotografera aktivt i slutet av 1970-talet. Och jag kan inte se att det blir ändringar på detta framöver heller. För att mitt liv som fotograf innebär att jag måste fotografera hela tiden – och att jag helt enkelt inte skulle ha råd med att inte fotografera…

Det är så fruktansvärt mycket jag skulle missa om jag inte fotograferade kontinuerligt. Motiv som kommer och går, nya motiv som dyker upp – men minst lika mycket den kontinuerliga utvecklingen det innebär för mitt bildskapande. Det är så ofantligt mycket att lära och att utveckla – inte ens ett helt liv som fotograf skulle räcka till…

8638 (2)

Jag upptäcker också nya infallsvinklar hela tiden, faktiskt varje gång jag fotograferar. Och detta tar jag med mig till nästa gång och nästa motiv. Lär jag något när jag fotograferar landskap, så tar jag med mig detta även när jag fotograferar fåglar eller blommor. Allt ligger ju inom samma ram, mitt eget personliga bildskapande – detta fast motiven är så olika.

I första bilden ser ni två fjällbjörkar i full snöstorm. Lågt placerade i bilden och långt ut till vänster. För att öka dynamiken och känslan av ”det magiska tomrummet”. Och så har jag även tänkt när jag fotograferat smålom i morgondimma eller en liten röd liljebagge på ett grönt löv. Det är ju inte motiven som bestämmer hur bilden ska bli, det är alltid fotografen som bestämmer!

8639 (3)

I den andra bilden på urskogen vid Fläckberg i Hälsingland är kompositionen mer böljande och harmonisk. Vilket jag också har använt till rapsfält i Skåne eller till en råbock bland hundkex i en äng. I bilden på garnlav ser vi formupprepningen mellan laven och sedan ljusglorian i bakgrunden – och att det dessutom bygger på mönsterkontrast och tonkontrast. Något jag även använt när jag fotograferat korp eller skogshare. Formupprepning ser ni även i bilden på vattendroppar, fast här är fokusplan reverserat; det vill säga att skärpan ligger på formen längst ifrån kameran, och inte som i bilden på garnlav där skärpan ligger i förgrunden.

I bilden på rödhaken ser ni färgkontrasten mellan rödhakens bröst och omgivningen, men även en tydlig triangelform – som jag använt mig av vid många tillfällen i olika skogsbilder eller på olika blommor och däggdjur. Jag har även haft detta i bakhuvudet när jag fotograferat flygande tornseglare…

8640 (4)

För det är ju precis så, att i motsättning till hur många andra fotografer tänker, så är jag helt och hållet INOM bilden när jag fotograferar – och inte så styrd av vilket motiv jag fotograferar. Jag söker alltså efter en ständig korsbefruktning mellan motiven…

I bilden på den vita grågåsen så finns det också formupprepningar, men här spegelvända och ställt mot varandra. I bilden på fältharen bygger jag upp med ytterligheter och små aktiva bimotiv. För vad vore bilden utan fibblorna i nederkant till vänster? För mig är dessa minst lika viktiga för bilden som fältharen. En skarp fälthare på bild är ju i sig ingen större utmaning för mig som bildskapare; utan det handlar ju helt och hållet om vilken helhet av bildelement jag kan placera tillsammans inom bilden. Bilden uppstår ju inte i val av motiv, utan i kombinationen av olika element inom bildramen.

8641 (5)

I den sista bilden på trillingarna bygger hela bilden just på siffran 3, alltså trillingarna. Inte bara i att det är tre rådjurskid, utan också hur jag bygger upp bilden annars. Här finns tredjedelar, tre trädstammar, tre fält med olika toner – och också känslan av tre färger. En bildstruktur med en ständig upprepning – något jag ofta återkommer till oavsett vilka motiv jag fotograferar.

Jag vet att många fotografer inte tänker på detta, vilket bildkommentarer mellan fotograferna berättar med tydlighet. En bild på en vitsippa kan få kommentaren ”fin blomma” eller ”snyggt ljus” – detta fast bilden berättar om helt andra saker. Något man kanske missat, eller inte alls tänkt på?

Dessutom är det ju en bild på en vitsippa, inte en vitsippa… Vi kommenterar alltså motivet och inte bilden…

8642 (6)

Och jag vet att många tror att det handlar om kamerakvalitet eller ren tur, om en bild har blivit bra och intressant. Och mindre att fotografen varit synnerligen medveten i sitt bildskapande – in i minsta detalj!

Detaljerna inom bildskapandet hamnar ofta i ren glömska för många, särskilt när man tittar på fotografiska bilder. Om vi tittar på en akvarell eller oljemålning så förstår vi mer detta, kanske för att det är mer vedertaget?

En fotografisk bild förväntas ju i större utsträckning visa en situation eller en händelse, ett snabbt fångat ögonblick. Mer än en medvetet skapad bild, på samma sätt som vi ser i akvarellen eller oljemålningen.

8643 (7)

Jag har tidigare berört dessa tankar i artiklar här på bloggen, men det kanske inte är fel med en liten påminnelse. Speciellt för mig är dessa tankar de absolut viktigaste inom mitt fotografiska bildskapande.

Hur är det för er?

(Bild 1 – Fjällbjörkar i snöstorm, 1999)
(Bild 2 – Fläckberg, 2005)
(Bild 3 – Garnlav, 2010)
(Bild 4 – Droppar, 1987)
(Bild 5 – Rödhake, 1989)
(Bild 6 – Vit grågås, 2007)
(Bild 7 – Fälthare, 2015)
(Bild 8 – Trillingar, 2009)

8644 (8)

12 reaktioner på ”Vad innehåller bilden egentligen?

  1. Fantastiska bilder i det här inlägget Terje. Jag tycker även det är intressant att du delar med dig av dina tankar om hur en ”Terje-bild” blir till. Att inget bara är en slump, utan att du alltid har en tanke med bilden du skapar. 😉

    Jag tror även att tanken bakom bild gör att bilden även ”växer med” fotografen. Det jag menar är att ju mer man lär sig om bildskapande, gör att man även kan hitta nya saker hela tiden, vilket gör dem ännu mer intressanta och framför allt tidlösa. Tack för att du delar med dig av tankar och inspirerande bilder Terje! 😀

  2. Må stille meg bak at du illustrerer artikkelen med noen flotte bilder. Jeg er nok alt for lite bevist i hvordan jeg komponerer, men det er gjerne de best komponerte bildene som fungerer sett i etterpåklokskapens lys:-) Fint at du ofte vender tilbake til dette temaet. Det er ofte der det svikter for min del når bildene ikke ”fungerer”.

  3. För min del så tror jag ”att jag fotograferar för att frysa tid och ögonblick”, som en sorts tidsmaskin av det förgångna, ögonblicken som inte fins mera. Bilder som kan bli viktiga i framtiden, det sanna och oförfalskade, eller en äkthetskänsla

    Tror att det är därför som jag är så fascinerad av bilder, särskilt av djuren i naturen. Inga förfalskade, baksluga tankar om att vinna på någon handling, som man (djuren) gör. Inget högmod eller arrogans – äkta helt enkelt, eller ärlighet om du vill!

    Nu försvinner texten, så jag ser inte vad jag har skrivet, till dina bilder i stället:
    Gillar tvåan, ser ut som en dubbelexponering med en skarp och en oskarp, är det så?
    Femman är bra, men som du vet , så gillar jag inte när bilderna blir så där blå, läckert med en enda färg, bröstfärgen.
    Fältharen är fångad i en lugn situation, bra miljökänsla.
    Snygg silhuettbild på rådjuren.

  4. Nej, det är sannerligen inte fel med en påminnelse, och här kom den förpackad tillsammans med en hel mängd fascinerande bilder också, som visar en fantastisk bredd inom naturfotografin 🙂 Den inledande bilden med fjällbjörkarna tycker jag mycket om, med det som du beskriver som tomrum, och hur just detta tomrum utvecklas i en mjuk övergång, från ljust till mörkare blått. Riktigt njutbart!

    Ja, jag arbetar vidare med de tankar som vi diskuterade på heldagen… inte minst det simultana seendet, som berörs i din text om fältharen ovan. Kanske lär jag mig med tiden 😉

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s