Vem var först?

7552 (1)

7553 (2)

I alla tider har fotografer snott bildidéer från varandra. Om någon fotograf visar fram en bild, och bilden faller i smaken, så vill man automatiskt försöka göra en liknande bild. Eller ännu hellre så vill man göra en bättre bild.

Men sällan ger man cred till den fotografen man fått bildidén ifrån. Kanske för att man inte tycker det är viktigt, eller så tänker man inte på det. Eller kanske det är så att man inte har någon koll alls på vem som gjort vad genom fotohistorien.

För jag har märkt genom åren att fotografer mycket sällan har några fotohistoriska kunskaper, förvånansvärt nog.

Jag läste en intervju med en av mina fotografiska förebilder, norske fotografen Rolf Sørensen, för ett stort antal år sedan. Där nämnde han en av sina förebilder, den amerikanske fotografen Ernst Haas och inte minst hans bok ”Creation”. Givetvis kollade jag då upp Ernst Haas, och direkt fick jag ännu en favoritfotograf. Ett antal år senare läste jag en intervju med Ernst Haas där han pratade om Edward Weston. Som jag då givetvis också kollade upp.

7554 (3)

7555 (4)

Läste sedan en text om Edward Weston som skrev om hans inspirationskälla Alfred Steiglitz, och jag hittade ännu en fantastisk fotograf. På detta sätt har jag alltid hållit på. Sökt inspiration och kunskap. Hittat fantastiska och inspirerande fotografer. Länker till flera av dessa har jag här.

Genom åren har jag sedan haft ett stort antal föreläsningar och fotokurser där jag berättat om mina inspirationskällor och förebilder. Jag har även skrivit om dessa i olika artiklar, dels i fototidningar men också här i bloggen.

För mig har det alltid varit viktigt att lyfta fram andra fotografer; antingen det är sådana som inspirerat mig i mitt eget fotograferande, men jag har också så ofta som möjligt försökt presentera andra. Jag tycker det är viktigt att dela med mig; då olika fotografer och deras bildtankar alltid fascinerat mig. Och då också kan fascinera andra, genom att jag uppmärksammar dem.

Och jag kommer att fortsätta med detta. Ge utrymme till andra, berätta om fantastiska fotografer – och inte minst hämta fram kunskaper från den fascinerande fotohistorien.

7556 (5)

7557 (6)

Tror nog det finns många kursdeltagare där ute som direkt kan berätta om föreläsningar om olika fantastiska fotografer som jag gjort genom åren. Och som genom detta givetvis också utvecklat sitt eget fotograferande, tack vare detta. Fotohistoria är ju oerhört fascinerande!

Jag glömmer aldrig föreläsningen jag hade i Norge i BioFoto, under deras jubileumsmöte för ett antal år sedan. Under föreläsningen, precis när jag berättade om mina inspirationskällor Jørn Bøhmer Olsen och Rolf Sørensen – just då kom dessa två in i lokalen. Vilket jag fick veta direkt efter att jag avslutat föreläsningen och båda kom fram till mig vid scenen. En märklig, men underbar känsla på samma gång.

Efteråt fick jag veta från flera närvarande fotografer att de inte visste så mycket om Jørn Bøhmer Olsen och Rolf Sørensen, detta fast deras bilder visade med tydlighet att de anammade en bildstil som dessa två fotografer i sin tid lyfte fram. De var resultat av en bildstil där de inte hade kunskaper om ursprunget.

Men det är märkligt vad tyst de flesta andra fotografer är på detta område. Att det är så svårt att lyfta fram andra fotografer. Jag kommer nog aldrig förstå detta, och om det handlar om någon form för egoism – eller att man kanske inte vill riskera att tappa fokus från det egna fotograferandet eller den egna profilen, det vet jag inte.

7558 (7)

7559 (8)

När jag är runt på olika fotografers bloggar, så är det påfallande tyst med inlägg om dessa fotografers förebilder eller att de ger plats åt andra fotografer än sig själva. Några föreläsningar där man berättat om sina förebilder kan jag heller inte komma ihåg att ha sett.

Det är alltid lättare att kritisera en annan fotograf än att hylla en annan fotograf.

Tror det var Ernst Haas som en gång i tiden uttalade sig om att ”det enda man kan vara säker på, är att man inte varit först”… Men hela tiden vill fotografer framställa sig själva som innovativa och nyskapande. Jag har sett fotografer som hyllats upp i skyarna för sitt nytänkande, men som inte presenterat en enda nyskapande bild. Allt har varit lånat eller inspirerat av någon annan, men där fotografen varit påfallande tyst med att deklarera detta mitt i alla hyllningarna.

Genom åren har man sett många kopior, som de flesta andra väljer att kalla nyskapande.

7560 (9)

7561 (10)

Kanske var dessa fotografer rädda för att hyllningarna skulle minska, om man delade med sig? Och att de flesta andra missade detta, när man hyllade fotografen – och att det nog berodde på okunskap. Och bristande insikt till den fascinerande fotohistorien.

Det man inte vet kan man ju inte uttala sig om. Självklart! Men att fortsätta att vara okunnig eller dåligt påläst, det kan alla undvika genom att fördjupa sig i den fascinerande fotohistorien.

Och stämningen mellan olika fotografer skulle nog blivit betydligt bättre, om vi hade blivit bättre på att dela med oss av våra utrymmen.

Skulle någon sätta sig ned och författa en bok om naturfotohistoria, så tror jag nog den skulle skilja sig rätt mycket från marknadsföringskrafterna inom den aktuella miljön. Om vem som varit mest nyskapande, mest framgångsrik – eller som utvecklat sitt bildskapande på ett fascinerande eget sätt. Vem har egentligen varit de mest tongivande naturfotograferna?

Tror nog vi alla skulle haft mycket att lära ur en sådan historiebok.

(Bild 1 – Självporträtt, 1992)
(Bild 2 – Gräsand, 2009)

(Bild 3 – Fyra kråkor, 2006)

(Bild 4 – Smålom, 1993)

(Bild 5 – Vinternatt, 1984)

(Bild 6 – Vinterhare, 1984)

(Bild 7 – Liljekonvalj, 1992)

(Bild 8 – Blåklockor, 1987)

(Bild 9 – Majnatt, 1996)

(Bild 10 – Trana mot månen, 1987)

10 reaktioner på ”Vem var först?

  1. I dagens samfunn hvor inntrykkene møter oss hele tiden finnes inspirasjon i små brokker overalt hvor man snur seg. Det kan være en sang, en film, et bilde på nettet eller ei bok. Derfor synes og tror jeg at originaliteten er værre å finne uten å måtte gå inn i seg selv å formidle det DU ser. Det er en krevende øvelse uten å ha nok tid til å bli ett med sine omgivelser og å kunne se gjennom det åpenbare. Bare tiden får oss til å skrelle av de ytre lagene, slik at vi kan vise andre hva vi ser. Bare unntaksvis føler jeg at jeg lykkes med dette og resultatet blir et bilde som ikke ”alle” har tatt før meg. Når det gjelder inspirasjon, så har jeg ulike favoritter som har preget min måte å se verden på. Du, Terje i forhold til personlig billedstil og formidling, det samme gjelder Jon Østeng Hov når det gjelder formidling og naturglede. Jim Brandenburg, Steve McCurry, Pål Hermansen, Lars Andreas Dybvik pluss mange fler. Noen har inspirert på teknikk og komposisjon, andre på vilje og evne til å gjennomføre vanskelig prosjekter. Så min originalitet, den er nok bare et produkt av alt som har inspirert meg og noen få ganger kan en få et glimt av bare meg;-) Takk Terje for at du deler av dine bilder og tanker!

  2. Tja, vem var först? Antagligen de som levde före oss? Eller så handlar det om ett fåtal stilbildande inom varje genre inom konst. Inte alla förunnat, men så är det väl? Alla kan ju rimligtvis inte vara först. Vad som skiljer agnarna från vetet vet vi många gånger inte förrän efteråt, och det är väl spännande kan jag tycka. Idag handlar det mycket om att sälja in sig själv och den som säljer effektivt har också ett försprång. Finns många medelmåttiga som tjänar bra och får uppmärksamhet medan ett fåtal förträffliga konstnärer inte får den uppmärksamhet de förtjänar då de är fullt upptagna med att skapa och där sambandet aldrig varit någon faktor att ta hänsyn till. Den som lever får se heter de ju! 😉

    • Det är nog så Åke, håller med dig! Vem som var först, men inte alltid helt klart vem som egentligen är nyskapande. Men vi glömmer, och många lägger all fokus på det egna – fast man inte gör annat än att kopiera andra. Det är svåra frågor detta, men intressanta att diskutera. 🙂

  3. Visst är det ändå ganska tydligt att fokus hos många fotografer snarare ligger i att presentera bra bilder snarare än att berätta hur de tänker, hur de arbetar och vem som givit dem inspiration. Jag är nog absolut inte bättre än någon annan fotograf på detta. När jag läser detta inser jag nog att jag kanske missat något väsentligt här. Kanske borde jag redovisa mer av detta i något inlägg på min blogg?! Det skulle göra allt lite mer personligt, inte sant?

    Fenomenet du nämner i början av det här inlägget med att någon annan försöker att göra om bilden, gärna utan att berätta vem eller vad som inspirerat dem känner jag igen. Frågan man får efter att ha visat upp en bild är snarare: ”Vart har du tagit den där?” än ”Oj, det var en fin bild!” eller ”Nja, den var kanske inte helt i min smak!” (jag förutsätter naturligtvis inte att alla gillar ALLA mina bilder).

    Jag fotar exempelvis inte storlommen för att jag tycker det är en vacker fågel. För mig finns det andra anledningar till detta, som gör den mer personlig och viktig för mig i mina bilder. Den inspirationen att använda djur i bilder på det sättet, ja den Terje är det du som givit mig! 😉
    Det har jag absolut ingen anledning att hymla med.

    • Tack så mycket Mårten! 🙂
      Jag tror nog att naturfotografin skulle må bättre av mer utrymme för personliga reflektioner – i både bilder och texter. Även om jag vet att många fotografer sällan skriver eller tycker sig vara bra på att skriva. Därför blir det just ”enbart” bilder, och sällan annat än en ytterst plikttrogen text. Men att ge utrymme för andra fotografer, sätta sig in i olika fotografer inom fotohistorien – det tror jag skulle ge värdefulla perspektiv till det egna fotograferandet. Och kanske ge en större personlig prägel, kanske.

      Sedan är vi sällan bra på att kommentera eller bemöta andra fotografers bilder, och själv arbetar jag ständigt på att förbättra mig på den fronten. 😉

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s