Ytan…

5733 (1)

5734 (2)

Det viktigaste momentet i mitt bildskapande är inte att leta efter motiv. Det viktigaste är inte heller att få några intressanta bildidéer, att välja rätt utrustning eller att använda fingertoppkänsla i de tekniska inställningarna. Det absolut viktigaste är hur jag arbetar med bildytan, hela bildytan – och hur jag fördelar elementen, både placeringsmässigt och storleksmässigt.

Att fotografera handlar heller inte om att alltid utgå från centrum i bilden, eller att helt och hållet tänka på att lyckas få något med i bild.

När jag fotograferar är det viktigaste hur jag hela tiden skannar av bildytan och placerar elementen i en särskild ordning. Och givetvis hela tiden utnyttjar absolut hela bildytan, både ständigt och gärna.

Jag tänker dynamik, rörelse, harmoni eller disharmoni. Jag tänker på hur jag isolerar något, hur jag upprepar former och linjer – för att skapa en färdig bild som inte är statisk, passiv, rörig eller visar någon form av omedvetenhet.

I det ögonblicket som jag exponerar, så gör jag en stillbild som sedan ska kunna tittas på och studeras in i minsta detalj – för all framtid. Och då är det viktigt att stillbilden tål detta, att den inte försämras i sitt innehåll med tiden – och det viktigaste; att stillbilden hela tiden ska kunna ge nya saker att uppleva eller upptäcka.

5735 (3)

5736 (4)

När jag arbetar med bildytan så är det ofta med millimetermått; och med åren har denna högst medvetna process alltmer gett mig möjligheten att kunna arbeta spontant och intuitivt. Jag kan idag fotografera mycket snabbare, och bilden får allt det jag önskar – än vad jag kunde under de första åren.

Jag kan jämföra det att arbeta med bildytan, som att handtvätta eller polera en bil. Man kan välja att göra det mer överfladiskt, snabbt och kanske välja att enbart ”gå över” de viktigaste och kanske mer synliga delarna. Eller så kan man välja att vara mycket noggrann och fullkomligt heltäckande. Sedan gäller det att göra ett såpass bra arbete att det håller sig rent eller blankt lite längre.

För varje gång blir man också allt bättre; det går lite snabbare varje gång, men med samma kvalitet i arbetet. Slutligen så tänker man inte på hur man gör, eller hur snabbt det går – det blir bra varje gång…

Första bilden på stenen är en sådan där jag varit mycket noggrann med hur jag arbetade med bildytan. Den är nästan centrerad, och här tyckte jag det fungerade då jag ville arbeta med två olika vägar mot bakgrunden från stenen. Detta för att skapa dynamik och djup. Jag bedömde den lilla formen från huset i bakgrunden till vänster, tog med precis exakt så mycket som jag tyckte behövdes. Bedömde snöfläckarnas placering runt i bilden, tittade på de olika trädens karaktärer – mot avslutningen till höger, med den lilla björken mot dimman i bakgrunden. Att landskapets olika detaljer mer eller mindre återkommer i stenens yta fick bli en bonus. Stenens runda form fick också bli en geometrisk lek och kontrast mot alla linjer och mönster i landskapet.

5737 (5)

5738 (6)

I andra bilden på lappugglan arbetade jag mycket med hur jag skulle få fram detaljerna i björken i förgrunden. För att förstärka djupet och sedan arbetade med ljuset och linjerna. Linjer som pekar mot ugglan, och ljusets betydelse för att sedan framhäva den mörka formen av ugglan. Alla se att det är en uggla, då formen tydligt visar detta.

Älgen som nästan försvinner i skymningsskogen, och är en del av sin miljö. Ett flyktigt ögonblick, nästan som en skugga försvinner den mellan träden. Bilden gjorde jag genom mycket diffus förgrund för att förstärka känslan, här kan man säga att jag minst av allt letade efter fri sikt – och för en utomstående kan det ha sett rätt så udda ut; just det att leta efter så mycket förgrund som möjligt att fotografera genom.

Ungefär samma tillvägagångssätt hade jag när jag fotograferade ekorren i granen. Däremot passade jag på att ha en öppning, så jag fick en klar sikt mot ekorren huvud och blänket i det lilla ögat. Men bilden handlar minst lika mycket om ”allt det andra”, som ger bilden helhetskänslan mer än att ”enbart” vara en bild på en ekorre.

Rallhägern i flykt är en bild med mycket rörelseoskärpa, slutartiden var 1/25 sekund. Här blir däremot rallhägern en liten del av bilden för att ge större yta åt rörelseeffekterna från bakgrunden med träden som streckas ut under panoreringen. Dessutom är bilden på högkant, med rallhägern uppe i bild – dels för att skapa mer rörelse och dynamik, men också för att förstärka känslan av ”uppåtsträvan”.

5739 (7)

5740 (8)

Skärfläckan i silhuett i det skarpa motljuset är minst lika mycket en bild på motljusreflexerna som på skärfläckan. Även här placerad i överkant, på väg inåt i bild – för att även ge plats och uppmärksamhet åt cirkelmönstret i förgrunden. Dessa ger även bilden en starkare djupkänsla.

Bilden på snöögonen är en landskapsbild som mer bygger på form än på innehåll. Här handlar det mer om vad vi ser, och att vi direkt kommunicerar med ”varelsen med ögonen” än att det enbart är en bild på ett landskap. Bilden är på högkant för att förstärka den monumentala effekten, och att jag då också kunde få med detaljer i förgrunden för att skapa djup – men också för att ”få ihop” ansikten med sina grimaser.

Midsommardansen i åttonde bilden andas just Midsommar med sina midsommarblomster, och sedan den dansande rörelsen – som en dans runt midsommarstången. De mer tydliga vita hundkexen behövs för att placera bilden i ett sammanhang, så att det inte enbart blir en ren abstraktion av linjer – utan att vi då ser att vi är i en blomsteräng. De gula smörblommorna behövs för att skapa nödvändiga färgkontraster, så att bilden inte blir för ytlig eller snabbläst.

Den lilla insekten som sitter på grässtrået, nästan som en vakt, är en bild som bygger på harmoni och fullkomlig kontroll över de olika grässtrånas placering. Här finns diagonala linjer, parallella linjer – men också kors med upprepningar. Ni ser väl också trianglarna, som är viktiga för bilden? Sedan den lilla insekten precis på rätt plats i bildytan för att skapa balans och rytm. Ljuset träffar också insekten och gör den extra tydlig i sammanhanget.

5741 (9)

I den sista bilden på kvällsljuset som brinner på klipporna vid Dagshög i Skåne, ser vi hur jag arbetat med linjer och kontraster. Skuggan som fyller ut bilden mot höger och nästan tangerar höger bildkant. Men bara nästan, vilket är viktigt, då det ger extra dynamik i bildytan. Bilden är också på högkant vilket ger bilden en monumental kraft till havsklipporna. De ser betydligt högre ut än vad de var i verkligheten. Dessutom bygger bilden mycket på den skarpa färgkontrasten.

Hur mycket arbetar ni med bildytan när ni fotograferar? Är ni bundna till fokuseringspunkter på mattskivan, mer än att se och arbeta med bildytan i sin fullkomliga helhet?

(Bild 1 – Stenen, 2006)
(Bild 2 – Lappuggla, 2012)

(Bild 3 – Älgen, 2006)

(Bild 4 – Ekorre, 2006)

(Bild 5 – Rallhäger, 2014)

(Bild 6 – Skärfläcka, 2000)

(Bild 7 – Blötsnö, 1997)

(Bild 8 – Midsommardans, 2005)

(Bild 9 – Vakten, 2001)

(Bild 10 – Kvällsljus,
1997)

5742 (10)

Annonser

4 reaktioner på ”Ytan…

  1. Fantastiska bilder som alltid… 🙂 Har tre favoriter. På tredje plats kommer Stenen. Den ser ut som en jordglob med sin fantastiska yta. På andra plats kommer Skärfläckan. Det finns något spännande i hela bilden. Sist och minst men på första plats kommer Vakten. Färgerna, linjerna och stämningen.

  2. Vilka utmärkta exempel du visar tillsammans med den text du skrivit. Självfallet vill jag utvecklas i bilpoleringens ädla konst 😉 Det är väldigt intressant att läsa hur du arbetar och tänker kring bildytan och dess innehåll. Det flesta bilderna av du publicerar är väldigt ”renodlade”, de känns självklara på ett tilltalande vis, och det blir allt mer självklart för mig att det är ditt ”millimetermått” som varit verksamt. Tack igen för en suverän artikel!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s