Kommersialism vs konstnärligt uttryck…

5198 (1)

Egentligen hatar jag reklam!

Vilken är synd egentligen, då reklamen också ger ekonomiska förutsättningar för en lång rad olika verksamheter. Men där jag en gång i tiden tyckte reklamen var rätt så charmig, har jag nu fått allt vad heter reklam långt upp i halsen! Det fanns en tid när jag alltid var bland de första in i biosalongen, för att även kunna underhållas av de inledande reklamfilmerna. Men det känns alltmer som viskningar från en avlägsen forntid…

Idag ska man plågas av alla dessa tusen skräpmejl, av miljoner popupfönster på olika hemsidor, trojaner som skvallrar till företagen om vad vi gillar för att reklamen ska bli mer ”träffande”, Facebook som blir allt bättre på att hitta produkter som är ”helt rätt” för oss, alla dessa tusentals övervänliga telefonförsäljare – och inte minst den ständigt störande tevereklamen. Och det är ju alltid bättre att företagen betalar, än att vi måste betala mer skatt – sägs det…

Jag hatar att få mängder av ”trevliga” reklammejl, som jag heller inte bett om. Finns det verkligen inga filter som tar bort ALL REKLAM? Tror inte det, det skulle ju vara en produkt som skulle blivit en miljonsäljare – från ett företag som då också skulle börja skicka mejl man inte vill ha… Och varför alla dessa trojaner? Varför all denna reklam på Facebook som blir mer och mer raffinerad, som slutligen riskerar att få mig att gå ur Facebook. I sin iver att vilja tjäna allt mer pengar, så förlorar de en kund på vägen…

Och det spelar ingen roll om man anmält sig till Nix, det ringer telefonförsäljare iallafall. Och hur många telefonnummer ska jag programmera in under ”Svara ej” på telefonen – innan jag lyckats spåra upp alla?

Sedan all produktplacering i olika filmer. I engelska serien ”Morden i Midsomer” kör nu alla runt i Volvo. Och Kurt Wallander kör runt i en ny Saab, fast alla som läst böckerna vet ju att han aldrig skulle köra annat än en gammal Peugeot… Påverkas det konstnärliga uttrycket i film och teveserier, så blir produktplacering inget annat än ett mycket störande inslag!

5199 (2)

Så även med all denna fruktansvärt irriterande tevereklam! Idag har jag faktiskt blivit en nästan militant antireklam-tittare. I nästan alla lägen prioriterar jag reklamfria tevekanaler. Dessutom är jag en såpass aktiv kund att jag konsekvent väljer att sluta köpa produkter när de dyker upp som störande tevereklam. I affären har jag blivit allt bättre på att hitta produkter som inte syns i reklamen. Dessutom väljer jag oftast bort att titta på de tevekanaler som avbryter programmen med reklampauser. Enkelt!

Jag behöver heller inte tillgång till 50 olika tevekanaler, om 45 av dem är totalt ointressanta och fulla av reklam. Hade jag flyttat till USA hade jag slutat titta på teve.

Igår gjorde vi misstaget att titta på TV4 Film. Jag ville gärna se filmen ”Good Will Hunting”, som jag hört så mycket bra om, men som jag av olika anledningar ännu inte hade sett. Och att se film på en filmkanal borde ju vara rätt, tyckte jag. En tevekanal med respekt för både det tekniska och det konstnärliga uttrycket. Dels vill man ju se filmen i rätt bildformat, sedan vill man ju komma undan reklamen. Inbillade jag mig. Men icke!

I en intellektuell film som ”Good Will Hunting” framstod alla reklaminslag som fullkomligt hjärndöda – och självklart även extremt störande! Inte en enda reklamsnutt var till produktens fördel, åtminstone inte för mig. Samtliga produkter som störde mig med reklaminslag slutar jag därför handla. Helt enkelt! Och TV4 Film har dessutom förlorat mig som tittare, jag gör inte misstaget att titta på den kanalen flera gånger.

En filmkanal med noll respekt för filmens konstnärliga uttryck, är inte rätt filmkanal för mig! Och bara för att understryka den kommersiella ”oseriösiteten” än mera; de valde att klippa bort nästan all eftertext! Tror eftertexten pågick i max en halvminut. En filmkanal som å ena sidan inte har några problem med att lägga in reklampauser alldeles för ofta, vidare har problem med textningen direkt efter reklampausen och dessutom ändrar volym mellan film och reklam – för att slutligen ha noll respekt för de olika människor som varit med på att genomföra filmen med att klippa bort stora delar av eftertexten – det är ett gyllene exempel på att kommersialism och konstnärligt uttryck ofta befinner sig på två olika planeter.

Och jag vet vilken planet jag tillhör!

(Tyvärr hjälper det inte alltid att köpa filmen på DVD, har ett antal DVD-filmer som börjar med flera minuter reklam. Tyvärr!)

(Bild 1 – Nötväcka, 2014)
(Bild 2 – Lärkfalken skiter, 2014)
(Bild 3 – Nässelfjäril, 2014)

5200 (3)

Annonser

8 reaktioner på ”Kommersialism vs konstnärligt uttryck…

  1. jag har slutat och kolla på tv just för detta reklam avbrott hela jäkla tiden.i datorn kan jag se filmer och koppla upp mot tv för större bild och det funkar bra. håller med om att man blir påtvingad en massa skit man inte vill ha
    ha en fin dag
    peter

    • Jag förstår dig Peter, och där är vi överens. Det går att titta på teve, fast då på reklamfria kanaler. Och det går att hitta reklamfria platser på nätet, även om det är svårt. 🙂

  2. Eftersom jag tittar en del på sport blir man ju ibland ”tvungen” att använda reklamkanalerna vilket gör att för det mesta går hela sportupplevelsen upp i rök …(vi är strax tillbaka)mamma mia…nej, man kan få högt blodtryck för mindre! bättre att strunta i tv-n och ge sig ut i naturen istället.ha det bra.

    • Jodu, jag känner till det själv. Jag tittar ju också på sport, och ”vi är strax tillbaka” känner jag väl till. Under fotbolls-VM såg jag några matcher som gick på TV4, men slutade helt titta på snacket innan matchen, i pausen och efter matchen. Då var det mer reklam än expertsnack. På SVT missade jag sällan detta, då det istället var långa reportage och ingen reklam. Det gick ju matcher i båda kanalerna, men på TV4 tittade jag enbart på själva matchen som inte avbröts med reklam. Friidrotts-EM som nu gick enbart på TV4 tröttnade jag på, enbart på grund av all reklam.

      Ut i naturen ger jag mig hela tiden, men ibland vill man ju även se på teve. Tack vare att det finns ett fåtal reklamfria kanaler. 🙂

  3. Här har du en till som verkligen HATAR reklam !

    Brukar faktiskt tänka på biofilmer från ungdomen, det var inga lång fem minuter där, tänker på Marabous chokladreklam och då kunde man/vi instämma med ett mmmmmmmmm, lite kul.

    Ska man kolla på tv, så måste man (jag) ha något att läsa i närheten, för jag stänger av ljudet under reklamen och läser något. Hade det inte funnits fjärrkontroll, så hade nog tv:n varit kall, i alla fall hos mig.

    Har lyckats klara mig och mitt Mac-mail utan reklam till för ett par tre år sen. Då hackades Two:s server och jag blev ombedd att kontakta min gamla ungdomskamrat Mari. Sen dess så är det mycket spam till mitt Nature-Image. Tricket jag kört med är att misstänkta ”oseriösa” företag, dom har jag kontakt via mitt Thunderbird mailprogram och det är sällan jag öppnar det.

    Tänker att det är jävligt konstigt att det inte går att få stopp på spam, skulle jag som privatperson skicka runt dyligt skit, så blev man väl av med sina mailkonton. Kapitalet håller varandra om ryggen.

    Har tänkt mycket på varför inte det går att få stopp dårskapen, på min dörr har jag givetvis skylten ”ingen reklam” och det funkar.

    Varför inte en myndighet som får ta emot våra anmälningar och sen beordrar serven som spamen kom ifrån. Att t ex skicka ett sådant där meddelande man får fån en server, som meddelar att det inte går att nå adressaten och att företagets e-post adress får det meddelandet.

    Eller måste man skaffa en egen proxyserver, med det låter mycket komplicerat och dyrt.

    Som tur är så kommer de flesta in i min papperskorg, men tycker ändå att det är obehagligt. Vet inte hur du gör, men jag gör regler som känner igen avsändaren (mailadressen). Men dom får ingen markering som skräppost för att alla mail har olika avsändarnamn, dom är luriga dom jävlarna!

    För övrigt så instämmer jag till fullo i din text, det är terror helt enkelt!

    Rolig bild på ugglan, den är verkligen skitskarp.

    • Ditt förslag med en myndighet att adressater/företag får ”ingen reklam” som besked när de försöker skicka mejl, låter som en alldeles förträfflig idé.

      Själv lägger jag reklammejl över i skräppost efterhand som det kommer in nya, vilket gör att de sedan känns igen och nästa gång hamnar direkt i skräpmejlen. Problemet är de riktiga mejl som ibland riskerar att hamna där, och som blir allt svårare att hitta i mängden av reklammejl som hamnar i skräpposten.

      Ingen uggla Lars, det är en lärkfalk, även om jag håller med dig att det ser ut som en uggla. 🙂

  4. Intressant fråga du tar upp här Terje!
    Jag vet att Claes Eriksson i Galenskaparna drev detta mot TV4 för ganska många år sedan. Han hävdade att reklamen hade förstört hans verk. Trots att Claes Eriksson vann i rättegången så bidrog det bara till att hans filmer aldrig mer kommer att sändas i TV4. Tråkigt för oss tittare, men jag har full förståelse för Claes Erikssons åsikt, det förstör verkligen rytmen i en film när det blir reklam. När en stämning som byggs upp i en film under flera minuter plötsligt avbryts med reklam för blöjor eller tandkräm (eller vad det nu är man gör reklam för) så förstörs ju alltihop. Jag tittar aldrig på reklam TV, jag klarar inte av det helt enkelt. Det är för enerverande! 🙂

    Här kan man läsa mer om Claes Eriksson och Vilgot Sjömans stämning av TV4:
    http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/tv-4-forlorade-aven-i-hd/

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s