De mer abstrakta vårbilderna…

4242 (1)

4243 (2)

4244 (3)

4245 (4)

4246 (5)

Att fotografera vårens blommor tillhör en årlig rutin för mig; det har blivit många bilder på blåsippor, vitsippor, svalört, gulsippor och tussilago genom åren. Men varje vår försöker jag ta fotograferandet ett steg längre. Att utveckla bildspråket, att experimentera – och inte minst att behålla en nyfikenhet som får mig att direkt vilja testa något när jag ligger där bland blommorna. Om ni tittar på vårens inlägg här i bloggen, från 2012 och 2013 så kan ni se några nya bilder på vårblommor.

Visar nu fem analoga bilder på olika vårblommor, denna gång bilder med mer abstrakt karaktär. Ger också fullständig teknisk information, något jag annars är försiktig med då den tekniska informationen ofta tar åt sig all uppmärksamhet från det som bilderna egentligen berättar. Jag vill verkligen rekommendera er att söka er mer in i det abstrakta bildspråket – jag kan lova att det kommer bli en intressant fotografering. Kanske kan det bli några abstrakta bilder till det uppdraget jag gav till er?

Första bilden är från Dalby hage i Skåne, 27 april 1997. Här använde jag Nikon F3 med schaktsökare, 210mm, bländare 5.6 och 1/125 sekund med Fujichrome Velvia på 50 ISO. Softningen fick jag fram med att fotografera genom oskarp förgrund.

Andra bilden är från Ängelsbäckslund på Bjäre i Skåne, 13 april 1997. Här använde jag Nikon F3 med schaktsökare, 210mm, bländare 5.6 och 1/15 sekund med Fujichrome Velvia på 50 ISO. Använde även ett softfilter för att få fram en mer diffus känsla och ljuset i droppen fick jag fram med hjälp av en ficklampa.

Tredje bilden är också från Dalby hage i Skåne, 27 april 1997. Här använde jag Nikon F3 med schaktsökare, 500mm spegeltele och mellanringar, bländare 8 och 1/15 sekund med Fujichrome Velvia på 50 ISO. Softningen fick jag fram med att fotografera genom oskarp förgrund.

Fjärde bilden visar en typisk ölandsblomma, en bergskrabba som växer på Stora Alvaret. Denna bild är från alvaret vid Möckelmossen, 21 maj 1998. Här använde jag Nikon F5, 500mm, bländare 4 och 1/50 sekund med Fujichrome Velvia på 50 ISO. Softningen fick jag fram med att fotografera genom oskarp förgrund.

Femte bilden är från Prästängen utanför Ängelholm i Skåne, 1 maj 1998. De två vitsipporna fotograferade jag genom ett genomskinligt fjolårslöv. Jag använde Nikon F3 med schaktsökare, 105mm, bländare 2.8 och 1/500 sekund med Fujichrome Velvia på 50 ISO. Softningen fick jag fram med att stryka ett tunt lager vaselin på ett UV-filter som jag sedan skruvade fast framför linsen.

(Bild 1 – Vitsippa, 1997)
(Bild 2 – Blåsippa, 1997)
(Bild 3 – Hålnunneört, 1997)
(Bild 4 – Bergskrabba, 1998)
(Bild 5 – Genomskinligt, 1998)

Annonser

8 reaktioner på ”De mer abstrakta vårbilderna…

  1. Jag faller ju pladask för bild 2 och 4. Droppen och mjukheten är bara så snyggt! 🙂
    Bild 4 tilltalas jag av kompositionen med de två lila blommorna i förgrunden och det blå ljuset i bakgrunden. Mycket stämningsfullt och vackert!

  2. Gillar de abstrakta vårbilderna, de tar mig förbi den rena avbildningarna och förmedlar mer känsla. Kan inte låta bli att fastna lite extra för den lilla sköra drömmande bilden på den lilla fina Nobilisen med vattendroppen på. Härliga bilder Terje, som vanligt 😉 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s