Fåglar och rörelseoskärpa…

4223 (1)

4224 (2)

4225 (3)

4226 (4)

4227 (5)

4228 (6)

4229 (7)

4230 (8)

4231 (9)

4232 (10)

Jag har genom åren ständigt återkommit till den effektfulla rörelseoskärpan. Särskilt när jag fotograferat fåglar i flykt. Kanske inte så konstigt egentligen då jag under de analoga åren oftast använde diafilm på 25, 50, 64 eller 100 ISO. Även om jag idag inte delar den hysteri som finns bland de digitala fågelfotograferna med höga ISO-värden, så är det mycket sällan jag direkt känt behovet av att använde mer än 400 ISO när jag fotograferar digitalt. Om jag använder ännu högre ISO-värde så är det oftast i mer experimentellt syfte. Kanske är det min grund i det analoga som gett mig denna känsla för de låga ISO-värdena.

Första bilden på sångsvanen är från Rössjön i Skåne. Nikon F5, 800mm och 1/25 sekund. Bilden på skrattmåsen är från Hornborgasjön i Västergötland. Nikon F3, 270mm och 1/8 sekund. Smålommen är från Knuthöjdsmossen i Västmanland. Nikon FA, 800mm och 1/15 sekund. Vadarflocken med kärrsnäppor, större strandpipare och tofsvipor är från Sandön i Skåne. Nikon F4, 1200mm och 1/15 sekund. Rödbenan är från Flommen vid Skanör i Skåne. Nikon F5, 800mm och 1/5 sekund. Grågässen är från Rönnen i Skåne. Nikon FA, 400mm och 1/8 sekund. Sjunde bilden på en skärfläcka är från Flommen vid Skanör. Nikon F5, 800mm och 1/6 sekund. Den ryttlande fisktärnan är från Gröthögarna i Skåne. Nikon FA, 400mm och 1/8 sekund. Närbilden på skärfläckan är från Flommen vid Skanör. Nikon F5, 800mm och 1/5 sekund. Tionde bilden på smålommen är från Knuthöjdsmossen. Nikon FA, 800mm och 1/8 sekund.

Vill ni se flera bilder med fåglar i rörelseoskärpa kan ni bland annat titta på följande inlägg: Åtta fågelbilder med rörelseoskärpa, Rörelseoskärpa och tornseglare, Rörelseoskärpa, Den fantastiska rörelseoskärpan, Gryningsfåglar och Fågelflykt.

(Bild 1 – Sångsvan, 2001)
(Bild 2 – Skrattmås, 1997)
(Bild 3 – Smålom, 1996)
(Bild 4 – Kärrsnäppor, strandpipare och tofsvipor, 1995)
(Bild 5 – Rödbena, 1998)
(Bild 6 – Grågäss, 1997)
(Bild 7 – Skärfläcka, 1998)
(Bild 8 – Ryttlande fisktärna, 1998)
(Bild 9 – Skärfläcka, 1998)
(Bild 10 – Smålom, 1996)

Annonser

16 reaktioner på ”Fåglar och rörelseoskärpa…

  1. …thoughts of Nils Holgersson and the wonderful journeys to Sweden… thoughts of the wonderful book of Selma Lagerlöf that I readied when I was a child… (…smiling…)

  2. Dette er sånt vi liker. Alltid spennende å jobbe med bevegelsesuskarphet både når det gjelder fugler i flukt eller dyr i bevegelse. Når det gjelder ISO verdier så bruker jeg både høye og lave, men de ekstremt høye ser jeg ikke behov for. Jeg skulle heller ønske kameraprodusentene kunne komme med lavere isoverdier enn idag. Gjerne ned til 25 eller lavere.

    • Takk Håkon for dine fine ord. Holder helt med deg om dette med ISO-verdier – synes ikke det burde være en umulighet å få fram 12, 25 og 50 ISO til dagens digitalkameraer. 🙂

  3. Första bilden är ju magisk! Tänker osökt på ett flygplan eller rymdfarkost på hög höjd med jordens horisont i underkant och atmosfären som en diffus hinna ovanför. Tredje bilden är det ju sån fart i att det riktigt fräser om den. Sådan känsla av hastighet är det svårt att få med rörliga bilder.
    //Erik

  4. Det är vackert med rörelsen i bilden Terje!
    Tycker att det många gånger ger bilden en dimension till om man jämför med ett ”traditionellt” artporträtt. Bild 1, 3 och 10 blev snabbt favoriter. Vilken fart det är i bild 3! 🙂
    Vackert komponerat!

  5. Härliga bilder! gillar hur rörelsen får bilderna att kännas levande och hur de ibland övergår till något abstrakt och målande men samtidigt statiska i vissa delar 🙂
    /Christer K

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s