Den varierande landskapsbilden…

3776 (1)

3777 (2)

3778 (3)

3779 (4)

Landskapet har varit ett spännande motivområde för mig i alla år. Här har jag kunnat experimentera och hitta nya vägar i bildspråket, mycket på grund av att landskapet ger mig den tiden. Där djuren är flyktiga ger landskapet mig all den tid jag behöver för att testa och utveckla. Visar här åtta landskapsbilder som på olika sätt är typiska för mitt bildspråk, och som också visar prov på några av de tekniker jag använder.

Den första bilden är från platsen Burren of Collinamuck i Connemara på västra Irland. Här använde jag Nikon F3 och 28mm. Framför linsen hade jag avtonat gråfilter och avtonat orangefilter plus ett repigt glasfilter som ger mig en speciell slöjig effekt. Den andra bilden är från Hovs hallar i Skåne, med Nikon F3 och 28mm. Avtonat gråfilter över himlen. Bilden är också ett exempel på min förkärlek för att experimentera med mer ovanliga kompositionsformer. Stormvågorna i den tredje bilden är också från Hovs hallar. Bilden är med Nikon F5 och 400mm. Här använde jag bländare 22 för att få längre slutartider. Jag är verkligen inte rädd för att använde små bländaröppningar och långa slutartider även på de längre brännvidderna. Fjällbjörkarna mot molnen i det skarpa motljuset är från Njupeskär i Dalarna. Även här använde jag Nikon F5 och 400mm på bländare 22. Hela tiden fick jag andra utsnittet för att hålla solen precis exakt bakom horisonten för att få fram de silvriga linjerna i motljuset. Bilden är också en kraftig underexponering för att koncentrera blicken till färre element, men också få fram färgbrytningar i molnen i det kraftiga motljuset.

Den femte bilden är från Bærumsmarka utanför Oslo i Norge. Även här använde jag Nikon F5 och 400mm. Dessutom tonade jag ned himlen med att sticka in handen i överkant, precis framför motljusskyddet. Sjätte bilden är från Gettlinge gravfält på Öland, med Nikon F3 och 28mm. Dessutom mitt repiga glasfilter för att få fram slöjorna, men även ett blåfilter och ett avtonat orangefilter. Orangefilteret blev mer rött i tonen på grund av det heltonade blåfiltret. Vill minnas att jag även använde ett avtonat gråfilter för att få himlen mörkare. Den sjunde bilden är från Tjønnodden vid Femunden i Norge. Bilden är fotograferad sent i skymningen, med Nikon F3 och 28mm. Slutartiden var ungefär 5 minuter och under den långa slutartiden målade jag upp stenen med en ficklampa. Den åttonde bilden är en nattbild på vattenfallet vid Djurholmen i Skåne. Slutartiden var ungefär 1 timme, med Nikon F3 och 28mm. Avtonat gråfilter i bildens överkant för att koncentrera blicken till vattenfallet.

(Bild 1 – Platsen där man hör röster, 1995)
(Bild 2 – Den lilla stenen, 2000)
(Bild 3 – Stormvågor, 2000)
(Bild 4 – Fjällbjörkar, 2000)
(Bild 5 – Vinterkväll, 1999)
(Bild 6 – Heden, 1999)
(Bild 7 – Stenen, 1999)
(Bild 8 – Natt vid vattenfallet, 1999)

3780 (5)

3781 (6)

3782 (7)

3783 (8)

Annonser

8 reaktioner på ”Den varierande landskapsbilden…

  1. Det är bara att bocka och buga inför en mästerlig bildskapare. Helt fantastiska bilder Terje. Känns överflödigt att plocka ut någon enskild och orda om, alla är stora karaktärer. Mycket inspirerande och njutbart. Extra roligt att du delar med dig av hur de tillkom.
    //Erik

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s