Det blå ljuset…

(Skymning, 2012)

Jag har under alla år i första hand arbetat med det naturliga ljuset, och färgerna i mina bilder har fått underordna sig just det naturliga ljuset. Under de analoga åren hände det att jag arbetade med färgkorrektionsfilter; antingen för att motverka blåstick eller gulstick, eller att jag korrigerade för det skarpa grönsticket inne i skogen. Men oftast fick färgkorrektionsfiltren samla damm i kameraväskan. Det vanliga blå ljuset fick allt som oftast agera obehindrat i bilderna; det hände faktiskt också att jag valde att förstärka det blå ljuset för att jag älskade det. Och detta gör jag fortfarande.

När jag började fotografera digitalt under 2004 fick jag inledningsvis problem med att få fram ljuset och färgerna som jag ville. Det blev en ”grå gröt” tills jag började ändra i vitbalansen. Numera är vitbalansen alltid inställd på ”sol” eller ”dagsljus” – även om jag fotograferar i skymningen, gryningen eller mitt i natten. Det jag då har är samma utgångsläge som jag hade tidigare på den analoga tiden, antingen jag fotograferade med Kodachrome 25 eller Fujichrome Velvia 50. Att ha vitbalansen inställd på ”auto” finns inte på min karta. Däremot kan jag manuellt gå in och korrigera grönsticket i skogen med att i färgbalansen lägga på lite rött. Men då handlar det alltså om de egna valen, helt anpassat efter det jag vill förmedla i bilden.

Det finns fotografer ”där ute” som bestämt uttalar sig med att mina bilder inte är naturliga. Vilket egentligen är skitsnack! Att hela tiden motverka eller korrigera bort färgsticket i naturen – det är att tänka onaturligt! För färgsticket är en naturlig del av naturen – och för mig en självklarhet att arbeta med, och i viss mån även förstärka.

Det är lätt att man börjar tänka fel… Jag har haft fotografer med mig ut i naturen vid alla möjliga tillfällen. Och fotograferna blir ofta osäkra och börjar fippla med vitbalansen om det inte är ”sol” eller ”dagsljus” längre. Det känns ju fel, och därför ändrar man. Vilket då ger bilder där det blå skymningsljuset plötsligt är som ”borttrollat”.

Bilden här i inlägget är från Brängen utanför Mullsjö, 20 oktober 2012. Det var mulet och det var i skymningen. Ögonen kunde inte uppfatta det blå i ljuset, då ögonen hela tiden fungerar som färgkorrektionsfilter. Det var först när man gjorde en exponering som man kunde se hur blått ljuset var. Om man då inte lockades av att ändra vitbalansen till ”auto”, förstås…

7 reaktioner på ”Det blå ljuset…

  1. Blåtimen er ikke den samme om den ikker er blå. Jeg gjør som deg, hvitbalansen står på sol/dagslys hele tiden. Prøver å huske å endre den om jeg tar bilder innendørs, men jeg bruker RAW så da kan jeg endre den etterpå.
    Men ute står den alltid på dagslys.

    Hvorfor ikke ha de samme forutsetningene som med film. 🙂

  2. Takk Håkon! 🙂
    Selv bruker jeg jo ikke RAW, men vi er helt enige. Og dine bildeeksempler i bloggen din viser akkurat dette. 🙂

  3. En helt underbar bild!!! Det är också fantastiskt på det sätt våra ögon fungerar som inte ”ser” det blå ljuset medan kamerorna ser det om de är ”rätt” inställda vill säga 😀

  4. Jag antar att du Terje inte drar så mycket i mättnadsreglaget i bildbehandlingsprogrammet, men brukar du skruva upp mättnadsinställningarna i kameran innan exponering? Har du ett högre värde där än standardinställningarna så att säga?

    Jag har ganska nyligen provat att gå tillbaka till att fotografera i JPEG för att på så sätt få tillbaka lite av känslan när man fotograferade med diafilm. Vill försöka ha en så färdig bild som möjligt i kameran istället för att mer eller mindre bygga upp bilderna i ett bildbehandlingsprogram från en RAW-fil. Jag gillar förvisso egentligen att greja i bildbehandlingsprogram, men jag känner mig inte lika sann mot mig själv när jag gör det jämfört med att få till bilderna direkt i kameran ute i fält.

    Det där med orealistiska bilder förstår jag egentligen mig inte riktigt på, för det är ju inte alltid så att ens mål som naturfotograf är att visa exakt på hur verkligheten såg ut vid fotograferingsögonblicket. Alltså så som man uppfattade verkligheten med sina ögon. I alla fall känner jag att jag vill försöka skapa något utöver det jag bara ser. Det viktiga för mig är dock att det sker på ett ”fototekniskt” vis ute i fält och inte genom att göra stora förändringar i datorn i efterhand. Gör man det kan bilderna enligt mig aldrig bli ”onaturliga”. Visst, onaturliga i förhållande till vad våra ögon uppfattar..men inte onaturliga i förhållande till den bild man ville uppnå! 😃

    • Som mångårig analog fotograf, och då särskilt med dia, så har jag ju ett grundläggande färgsyn. Digitalkameran ger ju överlag mer grådassiga bilder, enligt standardinställningarna. Därför har jag kalibrerat in kamerorna så att de i utgångspunkten ska ge samma färgskala som diafilmen. För mig med erfarenhet från bland annat Fujichrome Velvia och Ektachrome 100 VS, så fick det till följd att jag skruvat upp mättnadsinställningarna något i kamerorna. Jag fotograferar ju direkt i JPEG, så jag vill gärna ha ett utgångsläge som jag känner igen – och som medför att eventuella korrigeringar i datorn i efterhand minimeras.

      Sedan har jag ju lärt mig det blå och även magenta ljuset som uppstår när det är något mörkare, särskilt när slutartiderna blir lite längre. Att snö i skugga är blå, exempelvis. Så blev det med dia, då man utan korrigeringar ville fånga det ”naturliga” ljuset. Ett ljus jag ingalunda vill ta bort, givetvis.

      Sedan vet jag ju att ”orealistiska bilder” egentligen inte finns, då vi alla ser olika. Jag tycker även att dagens digitala fotograferande, med autoinställningar på det mesta, föder större likheter mellan fotograferna. Vilket jag är den första att beklaga, då det blir mindre utrymme för ett mer personligt och subjektivt bildtänk. Jag ser mindre skillnader mellan fotograferna idag än jag gjorde på den analoga tiden.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s