Bildkommentaren – ”Svan i Dagshög” av Fredrick de Mare

(Svan i Dagshög, foto: Fredrick de Mare)

Det är ett stämningsfullt och uttrycksfullt djurmöte som Fredrick de Mare har lämnat in till ”Bildkommentaren”. Samtidigt så fascineras jag av det underbara kvällsljuset, men också speglingen av knölsvanen som kämpar på där på den hala isen.

Fredrick skriver: Dags för ett dopp? Denna bild är tagen i Dagshög i februari i år. Bakom svanen finns en gul klippvägg som lystes upp av solnedgången, vilket reflekterades på den tunna isskorpan. Smärre justeringar i Lightroom, bl.a. minskat ljuset i en del av det guldgula, och lagt på en vinjettering. Jag har dessutom klippt bilden i sidorna. Svanen klev i, men hade lite svårt att bryta igenom isen när den skulle simma bort till sin äkta hälft.

Dagshög är jag mycket välbekant med, som jag redan skrivit om i serien ”Personliga platser”. Läs mer om Dagshög här. Jag tror till och med att jag kan lista ut exakt var Fredrick har gjort sin bild, men tanke på hans beskrivningar. I det gamla vattenfyllda stenbrottet finns det knölsvanar som kan ge riktigt stämningsfulla bilder i det varma kvällsljuset. Kvällssolen kommer ju rakt in och lyser upp klippväggarna, och det blir då riktigt spännande speglingar; antingen det nu är i isen under vintern eller i spegelblankt vatten under sommaren.

Bilden är både dekorativ och uttrycksfull på samma gång. Knölsvanens kroppspråk, där den verkligen kämpar på under de jobbiga omständigheterna, är bland det första jag faller för i bilden. Här har fotografen varit påpasslig och tryck av i precis rätt ögonblick när den ena foten lyfter för att ta nästa steg. Just det med att frysa en rörelse ger starka uttryck i den fotografiska stillbilden. Det handlar om att fånga ögonblicket och att just detta ögonblick sedan blir till något tidlöst. Allt har stannat av, men vi kan samtidigt föreställa oss vad som kommer ske i nästa ögonblick. Just i detta ligger styrkan i den fotografiska stillbilden.

Bilden har annars mycket av såkallade tudelade effekter. Bilden delas horisontellt i två lika halvor; i underkant ser vi den speglande ytan och i överkant ett virrvarr av olika detaljer. Just i skärningen eller gränslandet ligger knölsvanen. Bildens format är kvadratisk, med lika sidor i alla riktningar. Detta förstärker än mer den tudelade effekten, allt blir som en våg helt i balans. Men där knölsvanen och knölsvanens kämpande rörelse blir det som väger över. Till den lugna halvans fördel. I den ena halvan är det också värme och i den andra är det kyla.

Det är svårt för mig att även undvika att se bildens mer dolda symboliska kvaliteter. När jag ser just denna tudelningseffekt i kombination med svanens kämpande, så uppstår det en andemening med bilden. Svanen kämpar från det kaotiska där kylan dominerar, till ett lugnare och varmare ställe. Och i detta kan svanen spegla sig och komma till insikt. Det är just också i detta lugn som ljuset är, i kontrast till skuggorna och kylan i det kaotiska i bakgrunden.

Dessutom är det lugna nära och det kaotiska på avstånd.

Jag gillar verkligen naturbilder där det finns något mer än motiv och ljus. Visst ser vi en bild på en knölsvan; den är skarp och den är nära. Dessutom fryst i precis rätt ögonblick. Ljuset är vackert och bilden är välkomponerad. Så kunde man iaktta bilden – men för mig är det alltid mest intressant att kunna se vad en bild innehåller även efter att man kontasterat det självklara. För mig är det alltid de mer abstrakta ingredienserna i en bild som lyfter en bild mot höjderna, inte enbart de självklart konkreta som alla kan se. Jag har egentligen aldrig varit intresserad av att enbart ”konstatera” bilder, jag vill verkligen också se bilder.

Jag vet inte om jag nu ser och lyfter fram något som fotografen själv har haft som tanke med bilden; men en bild säger ju mer än tusen ord – så det är väl också just det som är fascinationen med bilder. Att jag som bildbetraktare kan se något annat än det som kanske var fotografens avsikt från början. I detta vad en bild egentligen innehåller uppstår de mest intressanta diskussionerna. Tycker jag.

Tack Fredrick för att du ville visa fram denna underbara knölsvansbild, dessutom från en plats jag verkligen känner väl. Jag tycker det är en bild som säger ofantligt mycket till mig, och jag hoppas att du förstår och gillar mina resonemang kring din bild.

Grattis till en riktigt bra bild Fredrick!

________________________________________________________________________________________________

BILDKOMMENTAREN
Ni läsare kan när som helst skicka in en av era bilder för att få mina kommentarer. Ni skickar då in en bildfil över mejl till terje.helleso@gmail.com, och glöm inte att märka mejlet med ”Bildkommentaren”. Bilden ska vara i jpeg med längsta bildsida 600 pixlar, motivet spelar ingen roll. Naturbild eller inte. Ni lämnar med en liten berättelse om bilden med en bildtitel till bilden. Enbart 1 bild kan ni skicka in, ni kan först skicka in nästa bild när er bild har blivit kommenterad. Ni får heller inte vara anonyma! Har ni en egen blogg eller hemsida, glöm inte att lämna även denna i mejlet så länkar jag vidare när bilden publiceras och kommenteras.

Jag kommer med jämna mellanrum presentera en av dessa inlämnade bilder, och lämnar sedan en lång och omfattande kommentar till bilden. Har ni frågor om er bild kan ni lämna dessa i berättelsen till bilden, så kommer jag göra så gott jag kan med att besvara dessa frågor. Välkomna att skicka en bild över mejl från och med idag.

Annonser

4 reaktioner på ”Bildkommentaren – ”Svan i Dagshög” av Fredrick de Mare

  1. Hej,
    Jag måste säga att jag inte hade någon djupare tanke när jag tog bilden än att jag tänkte ”vilket fint ljus”. Sen är det klart att man kan konstruera tankar i efterhand. Precis som med allt man ser, hör och läser. Jag uppskattar kommentarerna eftersom jag inte har funderat i de banorna tidigare. Kanske kan jag lära mig att göra bättre bilder om jag lär mig att tänka på ett liknande sätt. Tack för bedömningen.
    Mvh,
    Fredrick

  2. Tack själv Fredrick! 🙂
    Det är intressant detta med bilder. Jag har själv gjort ett antal bilder genom åren som blivit till snabbt och intuitivt. Och sedan har bilderna fått både långa och omfattande kommentarer. Att en bild ibland kan säga så ofantligt mycket mer än vad fotografen själv tänkt på. Det kan då också vara svårt att inte konstruera tankar i efterhand. Men det gäller att hela tiden behålla ärligheten till sig själv i skapandet, samtidigt som bildtankarna också kan berikas med åren. Så småningom börjar man tänka mer redan när man fotograferar, antingen man vill eller ej. Och ibland kan tankarna fastna i triviala detaljer, samtidigt som man som fotograf långsamt och omedvetet gör mer och mer rätt. En erfaren fotograf lyfter ibland bara upp kameran och trycker av, tänker inte alls – men allt blir rätt och genomtänkt. Just denna process återkommer jag till här i bloggen, och jag kommer fortsätta att belysa detta. Från mig själv i mina innersta tankar, kring mina egna bilder.

    Du kommer fundera lite mer nästa gång du fotograferar, det är oundvikligt. Men med tiden väljer man bort det som inte passar en själv och fokuserar mer på det man tycker är viktigast för en själv.

    Lycka till Fredrick, och återkom gärna med flera bilder framöver – och dina tankar kring bilderna. 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s