Vad är egentligen märkligt?

(Talgoxe i morgondimma, 2012)

Fotografiska bilder som på ett eller annat sätt överraskar oss, det är oftast de bilderna som anses vara de bästa. Antingen de nu påverkar oss positivt eller negativt. Bilder som lämnar oss oberörda är oftast de sämsta bilderna, om vi inte reagerar har det ju inte skett någon kommunikationen – och de riktigt bra bilderna är just de som kommunicerar med oss. Från fotografen till bildbetraktaren, men också från bildbetraktaren tillbaka till fotografen.

Vilka bestämmer vad som ska överraska? Och vad blir vi egentligen överraskade av?

Är det en ovanlig och sällsynt fågel? En ovanligt vacker och färggrann blomma? En exotisk plats någonstans i världen? Eller överraskas vi av att i en fotografisk bild få se ”världens vackraste solnedgång” – dessutom från en plats vi själv besöker varje vecka, men utan att nämnvärt höja på ögonbrynen?

Fotograferna har en viktig uppgift, och det är att synliggöra det synliga – och då på ett sätt så att vi andra blir bättre på att se det vi har runt oss. Att vi inte tar något för givet – och det antingen fotografen fotograferar på platser vi aldrig varit, eller platser där vi vistas dagligen. Det verkligheten inte kan ge oss, det är det fotografernas uppgift att ge oss genom sina fotografier. För om fotografierna inte kan ge oss något mer än det som redan finns, eller det som vi redan kan se – då har fotografierna inget berättigande. Annat än att föreviga ögonblicket, så att vi kan bevara våra minnen till det som inte längre finns.

(Skogen speglar sig, 2012)

För vissa människor har fotografiet inget värde i nuet, och att alla fotografier får ett värde först när de visar något eller någon som inte längre finns. Det som finns är mindre intressant än det förflutna. Kanske för att vi människor hela tiden fascineras så mycket av ”tiden”, och att fotografiet som ju ”stannar tiden” eller ”fryser ögonblicket” hela tiden finns där och påminner oss om att inget egentligen är tidlöst. Allt förändrar sig, och vi förändras med tiden. Kanske ser vi också en trygghet i fotografiet, då ett fotografi från ”en svunnen tid” levandegör eller bevarar det som varit för oss. Finns det ett fotografi av ”något” eller ”någon”, ja då finns detta kvar även för oss idag – och i all tid framöver. Om nu inte fotografiet blir förstört, då försvinner ”något” eller ”någon” helt in i forntidens glömska. Det eller den som inte finns på bild har aldrig funnits…

Kanske är det just kring dessa funderingar som fotograferna själva bildas. Att vi vill bevara något, men att vi själva vill vara med om att bestämma vad vi vill bevara. Vi vill på något sätt vara med om att påverka det som är intressant, det som framtiden kommer ha kvar i sin verklighet. Om oss, idag.

Och det som är märkligt och svårt att förklara för oss idag, det kommer vara självklart och naturligt för tankegångarna i framtiden. Vi utvecklar ju hela tiden våra sätt att se och uppleva, och det är vi fotografer som utvecklar morgondagens sätt att se. Hur morgondagen ser på sin verklighet, och hur morgondagen upplever ”det som varit”. Om vi fotografer idag enbart förmedlar det som redan alla vet eller har sett, då försvinner vi i mängden av liktänkande och likseende. Vi framflyttar inte tanken eller seendet, vi upprepar för att vi inte vill vara udda och märkliga. Vi är rädda för att inte ”passa in”, vi är rädda för att bli stämplade som ”särlingar”.

Jag behöver egentligen inte titta längre än till min egen historia som fotograf. På mina bilder som jag gjorde tidigare, och de bilder jag gör idag. Jag har egentligen alltid gjort ”märkliga” bilder. Mina bilder ”från förr” är egentligen inte mindre märkliga än de bilder jag gör idag. Om man tittar på gårdagens bilder med gårdagens ögon, eller som man kommer att titta på nutidens bilder med morgondagens ögon. Jag förändrar mig ständigt som fotograf, men verkligheten runt mig förändras ju också.

Så vad är märkligt egentligen? Och vad kommer de bilder jag gör idag att berätta om ”det som varit” för morgondagens samhälle och morgondagens seenden?

(Is och rinnande vatten, 2012)

Annonser

2 reaktioner på ”Vad är egentligen märkligt?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s