Uppdraget: Djur i miljö…

Christer Karlsson (1)

Erik Mofjell (2)

Gustav Rappestad (3)

Jan-Olov Wogenius (4)

Mårten Lundgren (5)

Wictoria Boije (6)

Det kom in 6 bilder från 6 olika fotografer till det tredje uppdraget här i bloggen på tema djur i miljö. Visar nu fram de 6 olika bilderna som lämnades in.

Första bilden är från Christer Karlsson som bor utanför Sundsvall i Medelpad. Christer skriver: Jag har inte så många bilder på djur i miljö, så det fick bli denna som jag fotograferade i år, på 1:a maj om jag inte missminner mig. Var lite bekväm och tog denna bild från min senaste uppdatering på hemsidan. Kom på att denna kanske skulle passa in på temat… Blev visad dessa fina vägar som sträcker sig in i skogen, som närmast omsluter vägen som en tunnel. När plötsligt ett rådjur dyker upp och passerar, men jag kan se några fler i vägkanten. Jag går snabbt till bilen och plockar fram kameran och fotograferar det sista rådjuret av de andra som redan passerat (typiskt!). Naturligtvis så blir slutartiden för lång och för skakig, tänkte deleta den hemma när den dök upp på skärmen. Men så tyckte jag den fångade något av essensen och känslan av ögonblicket från stunden. Och den fick vara kvar och konverterad till s/v så finns det inga färger som distraherar den känsla jag tyckte mig se, som bilden fick återspeglade. Bilden har fått titeln ”Moment”.

Andra bilden är från Erik Mofjell som bor i Partille utanför Göteborg. Erik skriver: Här kommer mitt bidrag till Uppdraget. Jag har inte hunnit fotografera så mycket sedan jag kom hem från USA så det får bli en bild från förra sommaren, hoppas det är OK. Och det är ju helt OK, tycker jag. Bra och intressanta bilder är ju tidlösa. Bilden visar storskrakar i Säveån i Jonsered utanför Göteborg, och är från 19 augusti 2013.

Tredje bilden är från Gustav Rappestad som bor Norrköping i Östergötland. Gustav skriver följande trevliga ord till mig: Tack för alla inspirerande bilder och tänkvärda texter! Dina poster under ”Artiklar” är favoriter, jag började för ett par veckor sedan och läser ett par då och då vid lediga stunder. Bilden visar en knipa och är från S:t Anna skärgård i Östergötland, 5 maj 2014.

Fjärde bilden är från Jan-Olov Wogenius som bor i Fagerhult i Västergötland, vid Vätterns västra sida. Jan-Olov skriver: Skickar en ”gammal” bild (31 juli 2011) på en av mina favoritfåglar, tranan. Bilden har en målerisk känsla som jag gillar. Den är tagen en tidig morgon utanför Habo i Västergötland.

Femte bilden är från Mårten Lundgren i Norrköping i Östergötland. Mårten skriver: Jag satt vid strandkanten en tidig morgon i augusti, när jag plötsligt hörde storlommarna ropa i dimman ute på sjön. Jag svarade genom att imitera deras läte och plötsligt dök de upp precis framför mig så att jag kunde göra den här bilden. Ett oförglömligt möte jag sent kommer att glömma. Bilden är från 23 augusti 2013 och från en skogssjö i Kolmårdsskogen i norra Östergötland.

Sjätte bilden är från Wictoria Boije i Fanbyn i Jämtland. Wictoria skriver: Skickar en bild på sädesärlan som lekte strömstare. Först när jag anade fågeln i ögonvrån antog jag att det var en strömstare. Men det var en sädesärla som kvillrade omkring vid vattnet. Bilden är tagen i Jämtland, 21 maj 2014 klockan 04.44. Bilden är med 160mm på bländare 2.8, 1/100 sekund och 250 ISO. Manuell inställning.

Det är verkligen spännande att se hur ni väljer att illustrera de olika uppdragen jag ger, och sedan få se bilderna. Sex bilder från sex olika fotografer, där temat var att visa ett djur i sin miljö.

Stort tack till er alla för era fina bildbidrag, och jag hoppas att ni läsare också tycker den nya bloggserien ”Uppdraget” är intressant. Återkommer med flera uppdrag framöver.

(Bild 1 – Moment – Foto: Christer Karlsson)
(Bild 2 – Storskrake i Säveån – Foto: Erik Mofjell)
(Bild 3 – Knipa – Foto: Gustav Rappestad)
(Bild 4 – Trana – Foto: Jan-Olov Wogenius)
(Bild 5 – Storlom i morgondimma – Foto: Mårten Lundgren)
(Bild 6 – Sädesärla – Foto: Wictoria Boije)

Bländare 64, 128, 256, 512 och 1024…

5012 (1)

5013 (2)

5014 (3)

5015 (4)

5016 (5)

Visar en serie på nya bilder gjorda med min pinhole, små knappnålshål i olika storlekar – för att reglera bländaröppning, skärpa och slutartid. Brännvidden är ungefär 50mm på samtliga bilder. Bländaröppningarna har varierat mellan ungefär 64, 128, 256, 512 och 1024. Kortaste slutartiden har varit 2 sekunder, längsta 2 minuter. Alla bilder är fotograferade i dagsljus och med 100 ISO. Utsnitt och komposition får jag göra ”på en höft”, då jag inte kan se hur det blir innan jag tittar på den färdiga exponeringen – ibland får jag ”passa in” och göra några provexponeringar. Ingen ljusmätare har jag heller; men det gör det bara ännu roligare…

Några bilder är dubbelexponeringar, de flesta är med stativ – men några är också gjorda med rörlig kamera.

(Bild 1 – Motljus i lönnen, 2014)
(Bild 2 – Postlådan, 2014)
(Bild 3 – Skuggor, 2014)
(Bild 4 – Rosen, 2014)
(Bild 5 – Knölklockor, 2014)
(Bild 6 – Knölklockor, 2014)
(Bild 7 – Löv och gullris, 2014)
(Bild 8 – I skogen, 2014)
(Bild 9 – I skogen, 2014)

5017 (6)

5018 (7)

5019 (8)

5020 (9)

5021 (10)